آفتاب

گمانه‌زنی‌هایی از آمادگی عبدالله گل برای تصدی پست نخست‌وزیری

گمانه‌زنی‌هایی از آمادگی عبدالله گل برای تصدی پست نخست‌وزیری

در حالی که هر چه بیشتر احتمال کاندیداتوری رجب طیب اردوغان، در انتخابات ریاست جمهوری آتی ترکیه افزایش می‌یابد، بحث در این کشور در خصوص اینکه عبدالله گل، چه طور می‌تواند جایگزین اردوغان در سمت نخست‌وزیری شود، بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، بر اساس یکی از سناریوهای احتمالی استعفای یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان می‌تواند راه را برای رسیدن عبدالله گل، رئیس‌جمهوری فعلی ترکیه به سمت نخست‌وزیری از طریق برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای هموار کند.

امرالله ایشلر، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه در اظهاراتی تلویزیونی گفت: دو راه در پیش روی ما قرار دارد: «یکی الگوی بایبورت یا یک انتخابات میان‌دوره‌ای.»

«بایبورت» استانی در شمال شرق ترکیه است که تنها یک نماینده در پارلمان دارد که این نماینده نیز از حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه است.

الگوی بایبورت که ایشلر به آن اشاره کرد به آن معنی است که بنیامین ازبک، نماینده این استان استعفا داده و اجازه به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در این استان را دهد. اگر یک استان در ترکیه نماینده‌ای در پارلمان نداشته باشد باید بر اساس قوانین انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شود تا این استان در پارلمان بدون نماینده باقی نماند.

عبدالله گل برای رسیدن به نخست‌وزیری ابتدا لازم است نماینده پارلمان شود زیرا تنها یک نماینده پارلمان مجاز به رسیدن به نخست‌وزیری است.

بنیامین ازبک در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در یکی از روزنامه‌ها منتشر کرد از تمایل خود برای استعفا در سمتش در صورت تصمیم حزب عدالت و توسعه برای اجرای این سناریو خبر داد.

بر اساس این سناریو، عبدالله گل که فرض گرفته می‌شود پست ریاست‌جمهوری را به نفع اردوغان ترک می‌کند، کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای خواهد شد تا نماینده استان بایبورت در پارلمان شود و بلیت کسب نخست‌وزیری را در دولت حزب عدالت و توسعه به دست آورد.

عبدالله گل می‌تواند در استان بایبورت به یک پیروزی نسبتا آسان دست پیدا کند. در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که دور نخست آن در تاریخ 10 اوت (18 مهر) برگزار می‌شود، برای نخستین بار رئیس‌جمهوری ترکیه با رای مردمی انتخاب می‌شود.

ایشلر روز یکشنبه گفت معتقد است اردوغان در صورت کاندیداتوری ریاست‌جمهوری حمایت زیادی از جانب مردم دریافت خواهد کرد. وی در خصوص موضع عبدالله گل گفت: از آنجا که رئیس‌جمهوری کشور ما اکنون نماینده پارلمان نیست، معتقدم که او نمی‌تواند بلافاصله به سمت نخست‌وزیری برسد.

عبدالله گل که همچنین گفته شده در حال بررسی کاندیداتوری ریاست‌جمهوری برای دومین بار است طی سفر اخیر خود به کویت به خبرنگاران گفت که نه اردوغان و نه او بدون اطلاع دادن به یکدیگر دست به اقدام نخواهند زد. وی همچنین افزود که تا پایان ماه آوریل یا آغاز ماه مه مساله ریاست‌جمهوری شفاف خواهد شد.

مهمت علی شاهین، معاون رهبر حزب عدالت و توسعه از اردوغان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری حمایت کرده است. وی گفت: ما می‌خواهیم نخست‌وزیر کاندیدای ریاست‌جمهوری شود و او برای این سمت مناسب است.

شاهین همچنین روز دوشنبه گفت: از عبدالله گل پس از پایان دوره‌اش به عنوان رییس‌جمهوری در حزب حاکم استقبال شده و ما تمایل داریم از او بهره ببریم و راه‌های فراوانی برای این مساله وجود دارد. با این وجود تمایل اردوغان برای تبدیل شدن به نخستین رئیس‌جمهوری منتخب ترکیه برخی خطرها را نیز برای وی به همراه دارد.

یوسف حلاج اوغلو، معاون رئیس گروه پارلمانی حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه، اظهار داشت که کاندیداتوری اردوغان برای ریاست‌جمهوری خطراتی جدی برای او به همراه دارد و حزب حاکم به همین دلیل در تصمیم‌گیری دچار مشکل شده است. این خطر از آنجا به وجود می‌آید که چون در ماه دسامبر سال گذشته تحقیقات ضدفساد علیه مقامات دولت علنی شد، اردوغان ممکن است همچون چهار وزیر سابق کابینه‌اش به عنوان رئیس‌جمهوری متهم به فساد شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که اردوغان کاندیدای ریاست جمهوری شود، از مصونیتی که قبلا به عنوان نماینده و نخست‌وزیر برخوردار بود، دیگر برخوردار نیست و همچنین اگر نتواند رئیس‌جمهوری منتخب شود نیز با خطر بزرگی روبه‌رو خواهد بود.

انتهای پیام

کد N210898

وبگردی