آفتاب
در پیامی به مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین

رئیس‌جمهور: راهکار مقابله با مشکل مین، ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی است

رئیس‌جمهور: راهکار مقابله با مشکل مین، ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی است

رئیس‌جمهور در پیامی به مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین که به همت وزارت دفاع در تهران برگزار شده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات کسب شده در این زمینه را در جهت تسریع پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

رئیس‌جمهور در پیامی به مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین که به همت وزارت دفاع در تهران برگزار شده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات کسب شده در این زمینه را در جهت تسریع پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در این مراسم قرائت شده به شرح زیر است:

«صلح و ثبات از جمله آرزوهای دیرینه بشر در طول تاریخ حیات می‌باشد. این موضوعی است که همواره از سوی انسان‌ها و دولت‌های متجاوز مورد تهدید قرار گرفته است.

بدیهی است ایجاد جنگ و درگیری مسلحانه موجب بکارگیری خشونت از جمله از طریق جنگ افزارهای خشن می‌گردد. هرچند دستیابی به تسلیحات متعارف برای مقابله با تهدید‌های احتمالی و نیز ایجاد بازدارندگی در مقابل دولت‌های متجاوز و گروه‌های تروریستی ضروری است، لیکن متاسفانه برخی از این تسلیحات نیز آثار و تبعات فراتر از اهداف ترسیم شده دارند که از جمله این موارد مین می‌باشد. کاربرد مین در درگیری‌ها نه تنها موجب باقی ماندن آنها در زمین پس از درگیری می‌شود بلکه به تبع آن موچب مشکلات فراوان انسانی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در زمان صلح خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم انسانی دین مبین اسلام همواره منادی صلح و ثبات و آرامش جامعه جهانی بوده است و نیز از آنجایی که خود به دلیل هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق در گسترده‌ای به مسافت حدود 42 هزار کیلومتر مربع، آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ شده است، پشتیبان و حمایت‌کننده اقدامات ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه پاکسازی مناطق آلوده به این‌گونه مهمات می‌باشد و در این زمینه به مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی مربوط و نیز کلیه کشورها تاکید دارد.

از همین رو، جمهوری اسلامی ایران راهکار مقابله با مشکل مین را نه مختص به محدود کردن استفاده از مین یا محدود کردن انواعی از مین بلکه در ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی مطابق اصول منشور ملل متحد از جمله توسعه روابط دوستانه در بین ملل و همکاری بین‌المللی در حل مسائل بین‌المللی بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق ملل می‌داند. لذا معتقدیم جامعه جهانی باید تلاش خویش را در جهت حذف علت‌العلل ایجاد درگیری‌های مسلحانه و در رأس آن محدود کردن کشورهای قدرتمند در دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست به هر نحوی و نیز ممنوعیت استفاده از زور و تهدید به زور در روابط میان کشورها متمرکز نماید.

با توجه به وجود 42 هزار کیلومتر مربع، مناطق آلوده به مین و مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ و کاشت حدود 16 میلیون مین در خاک جمهوری اسلامی ایران لازم می‌دانم از فعالیت دست‌اندرکاران مین‌زدایی جمهوری اسلامی ایران که با ایثار و اخلاص خالصانه، همت و تلاش خویش را در جهت پاکسازی مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای‌ و مواد منفجره به جا مانده از جنگ متمرکز نموده‌اند، تقدیر و تشکر نمایم.

ضمن تاکید بر اقدام پاکسازی اولیه مناطق آلوده و ادامه پاکسازی تکمیلی، امیدوارم برگزاری چنین مراسمی موجبات افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تسریع در حل مشکل مناطق آلوده در جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها گردد.

لذا اعلام می‌نمایم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات کسب شده در این زمینه را در جهت تسریع پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

به امید آن روز که خشونت، استفاده از زور و تهدید به زور از روابط انسانی رخت بربسته، انس، الطفت و محبت، همدلی و همیاری جایگزین گردد.»

انتهای پیام

کد N210755

وبگردی