آفتاب

كری و لاوروف تلفنی درباره تحولات اوكراین گفت‌وگو كردند

كری و لاوروف تلفنی درباره تحولات اوكراین گفت‌وگو كردند

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که تلاش‌های بیشتر روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین هزینه‌های بیشتری برای مسکو خواهد داشت.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که «جان کری» وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» خواسته است روسیه به طور علنی فعالیت‌های جدایی‌طلبان، خرابکاران و تحریک‌کنندگان را محکوم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کری به این مساله اشاره کرده است که به نظر نمی‌رسد تحولات شرق اوکراین «یک رشته حوادث خودجوش باشد.»

ساکی افزود: «وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که تلاش‌های بیشتر روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین هزینه‌های بیشتری برای مسکو خواهد داشت.»

آمریکا و اتحادیه اروپا پیش از این در ارتباط با الحاق کریمه، تحریم‌هایی را علیه شماری از افراد در روسیه و همچنین در اوکراین اعمال کرده‌اند.

لاوروف در مقاله‌ای در روزنامه «گاردین» این مساله را که کشورش برای بی‌ثبات کردن اوکراین تلاش می‌کند، رد کرده و غرب را به «تشدید بدون دلیل تنش‌ها» متهم کرد.

وی همچنین به مقام‌های کی‌یف هشدار داد علیه تظاهرکنندگان هوادار روسیه از زور استفاده نکنند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که «از نزدیک» تحولات در شرق اوکراین «به ویژه در دونتسک، لوهانسک و خارکف را زیر نظر دارد» و بار دیگر خواستار ایجاد یک نظام فدرالی در اوکراین با اختیارات بیشتر برای استان‌های این کشور شد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «از مقصر شناختن روسیه به دلیل هر مشکلی که در اوکراین اتفاق می‌افتد، دست بردارید.»

تظاهرکنندگان هوادار روسیه یکشنبه شب ساختمان‌های دولتی در خارکف، لوهانسک و دونتسک را اشغال کردند. پلیس اعلام کرد که تظاهرکنندگان را از ساختمانی در خارکف بیرون رانده است اما تظاهرکنندگان در لوهانسک، سلاح‌ها را با خود بردند.

«الکساندر ترچینف» رئیس‌جمهوری موقت اوکراین ناآرامی را تلاشی از طرف روسیه برای «قطع عضو» اوکراین خواند.

وی در سخنانی تلویزیونی گفت که این «دومین موج» عملیات روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین، سرنگون کردن دولت و اخلال در برنامه ریزی‌ها برای برگزاری انتخابات است.

نخست‌وزیر موقت اوکراین هم روسیه را در اشغال ساختمان‌های دولتی در شرق این کشور مقصر شناخت و گفت که هدف، بی‌ثبات کردن اوضاع است، هدف این است که نیروهای خارجی از مرز بگذرند و خاک کشور را بگیرند، اما ما اجازه آن را نمی‌دهیم.

کد N210708

وبگردی