آفتاب

هشدار آمریکا و متحدانش به کره‌شمالی/برلین سفیر پیونگ‌یانگ را احضار کرد

هشدار آمریکا و متحدانش به کره‌شمالی/برلین سفیر پیونگ‌یانگ را احضار کرد

همزمان با گزارش محققان درباره خطر تشعشعات اتمی در پی بروز مشکلاتی در اصلی‌ترین نیروگاه اتمی کره شمالی، آمریکا و متحدانش علیه اقدامات تحریک‌آمیز به پیونگ‌یانگ هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن پس از آغاز دور جدیدی از تنش‌ها در واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده،‌ آزمایش‌های اخیر موشک بالستیک کره شمالی را محکوم کرده و بار دیگر پایان برنامه تسلیحات اتمی پیونگ‌یانگ را خواستار شدند.

آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این سه کشور به کره شمالی تاکید می‌کنند تا از اقدامات تهدید‌آمیز بیشتر اجتناب کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در چند روز گذشته نسبت به یک وضعیت "بسیار وخیم" در این شبه‌جزیره هشدار داده و سئول و واشنگتن را به "لگدمال کردن نشانه‌های صلح" از طریق برگزاری مانورهای مشترک متهم کرد.

کره شمالی در هفته‌های اخیر موشک‌های بالستیک میان‌برد که قابلیت هدف گرفتن ژاپن را دارند، آزمایش، در سراسر مرزش با کره جنوبی مانور با گلوله واقعی برگزار کرده و سه پهپاد بر فراز این مرز با هدف نظارت بر تاسیسات نظامی سئول به پرواز درآورده است.

یکی از اندیشکده‌های آمریکایی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای اخیر گفت، نیروگاه اتمی "یونگبیون" کره شمالی ظاهرا در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیل مشکل تامین آب دارد.

به گفته این موسسه آمریکایی - کره‌ای در دانشگاه جان هاپکینز، تامین بی‌ثبات آب در نیروگاه‌های اتمی می‌تواند باعث ساطع شدن پرتوهای اتمی به ویژه در نخستین راکتور کم آب کره شمالی شود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان به دنبال پرتاب آزمایشی موشک‌های میان‌برد توسط کره شمالی، سفیر این کشور در برلین را در اعتراض علیه برنامه آزمایش اتمی جدید پیونگ‌یانگ احضار کرد.

وزارت امور خارجه آلمان گفت: این وزارتخانه ری‌ سی‌هونگ، سفیر کره شمالی را به دلیل بیانیه دولت پیونگ‌یانگ درباره آزمایش‌های اتمی آتی فراخوانده است.

آلمان صریحا از دولت کره شمالی می‌خواهد تا اقداماتی در راستای کاهش تنش‌ها انجام داده و مذاکرات با هدف حل این مساله اتمی را از سر بگیرد.

وزارت امور خارجه آلمان هشدار داد، اگر آزمایش‌های اتمی کره شمالی ادامه یابد با واکنش شدید بین‌المللی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N210692

وبگردی