آفتاب

گزارشی از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

گزارشی از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

به نظر می‌رسد که هشدارهای اخیر بین‌المللی مانع از ‌آن نشده است که مسئولان سوری از حق قانونی خود برای برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور پس از پنج دهه و در سایه جنگ داخلی گسترده چشم‌پوشی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، پیش‌بینی می‌شود که پارلمان سوریه نهایتا دو هفته دیگر را برای آغاز زمان اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تعیین کند که قرار است در اواسط ژوئن ‌آتی برگزار شود.

در همین راستا،‌ یک مسئول عالی‌رتبه در سوریه در مصاحبه با السفیر عنوان داشت: پیش‌بینی می‌شود که اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در 17 و 18 آوریل جاری (28 و 29 فروردین) و به عبارتی 60 روز قبل از پایان دوره کنونی ریاست بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه صورت بگیرد.

مقدمه‌چینی‌ها برای برگزاری انتخابات در سوریه آغاز شده است؛ انتخاباتی که نشانگر یک رخداد تاریخی است و نخستین رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری در تاریخ حکمرانی حزب بعث در سوریه به شمار می‌آید که اعضای آن از پنج دهه در این کشور حکمرانی کرده‌اند.

هر چند که سوریه دیگر همچون گذشته نیست، اما مقدمه‌چینی‌ها برای برگزاری انتخابات در این کشور در حال انجام است، اما واقعیت رخدادهای کنونی در این کشور و چالش‌های بزرگی که برای رای‌دهندگان و همچنین برای نامزدهای انتخاباتی به وجود آورده، نمی‌توان نادیده گرفت که از جمله این چالش‌ها می‌توان به مساله آوارگان و مناطق درگیر و وضعیت نظامی موجود در سوریه اشاره کرد.

علی‌رغم این، رسانه‌ها خود را آماده می‌کنند تا پوشش ویژه‌ای را از روند انتخاباتی در سوریه به عمل آورند که دو ماه به طول می‌انجامد. مجریان تلویزیون دولتی سوریه نیز باید مصاحبه‌هایی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

با وجود اینکه اسامی این نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام نشده است، اما مقدمه‌چینی‌ها برای برگزاری انتخابات حاکی از این است که غیر از بشار اسد، دو نامزد دیگر نیز در این انتخابات حضور خواهند داشت که پیش‌بینی می‌شود احزابی از ائتلاف "جبهه ملی ترقی‌خواه" دو نامزد خود را در انتخابات معرفی کنند. هر چند که این افراد باید موافقت دست‌کم 35 عضو از اعضای پارلمان سوریه را برای پذیرش نامزدی‌شان در انتخابات جلب کنند، اما به نظر می‌رسد که با توجه به تعداد نمایندگان پارلمان سوریه که به 251 تن می‌رسد، جلب موافقت 35 عضو پارلمان، کار دشواری نباشد.

مسئولان سوری توجه زیادی به هشدارهای برخی از مسئولان بین‌المللی نشان نمی‌دهند که هر از گاهی آنها را به اعمال تحریم‌ها در صورت برگزاری انتخابات تهدید می‌کنند.

این منبع سوری یادآور شد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه گذشته سخنانی را ایراد و در آن اعلام کرد که مسکو نامزدی بشار اسد در انتخابات را می‌پذیرد و اصلی‌ترین هم و غم بین‌المللی درخصوص مساله سوریه باید مبارزه با تروریسم باشد که خطر آن روز به روز در سوریه بیشتر می‌شود.

در نتیجه‌ی هراس طبیعی که نسبت به معادله‌ها جهت راضی کردن طرف‌ها و منافع ابرقدرت‌های هم‌پیمان وجود دارد، این اظهارات روسیه برای دمشق بسیار مهم تلقی می‌شود.

با وجود اینکه احتمال به تاخیر انداختن انتخابات همچنان به عنوان یک نظریه مطرح است، اما دمشق به مساله ژنو و برگزاری سومین دور احتمالی آن تنها به عنوان یک خط موازی در کنار انتخابات و نه بیشتر می‌نگرد.

این منبع سوری می‌گوید: احتمال دارد که در صورت برگزاری دور سوم مذاکرات ژنو در آن مشارکت کنیم اما انتخابات یک چیز و ژنو چیز دیگری است.

با وجود اینکه به ‌آسانی می‌توان به تصمیم مسئولان سوری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پی برد، اما قانون اساسی سوریه این فرصت را می‌دهد که در صورت وجود شرایطی، انتخابات به زمانی دیگر موکول شود یا دوره نامزدی افراد تمدید شود؛ از جمله این شروط این است که اگر نامزد دومی ظرف 10 روز برای انتخابات ثبت نام نکند، از لحاظ قانون اساسی رئیس پارلمان این حق را دارد که مهلت جدیدی را برای کاندیدا شدن در انتخابات مطرح کند، اما مشخص نیست که چند بار ممکن است که این امر تکرار شود.

بر اساس بند دوم ماده 87 قانون اساسی سوریه، در صورتی که مدت حکمرانی رئیس‌جمهور پایان یابد و رئیس‌جمهور جدیدی انتخاب نشود، آن رئیس‌جمهور به وظایف خود تا زمان انتخاب رئیس‌جمهور جدید عمل می‌کند.

سوری‌ها درخصوص این امر توافق نظر دارند که دغدغه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امری بسیار حساس است اما در خصوص شرایط سازش در سوریه باید گفت که تاکنون هیچ چشم‌انداز شایان ذکری برای سازش به وجود نیامده است و این امر بدان معناست که شرایط به همین منوال تا زمان برگزاری انتخابات در اواسط ژوئن آتی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N210583

وبگردی