آفتاب

تولید مدارات الکترونیکی موقتی با قابلیت انحلال خودکار

تولید مدارات الکترونیکی موقتی با قابلیت انحلال خودکار

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه ایالت آیووا در حال توسعه قطعات الکترونیکی با قابلیت انحلال خودکار هستند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، سیدرضا منتظمی، محقق و استاد مهندسی مکانیک دانشگاه آیوا به کمک گروهی از همکاران خود در حال طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی با قابلیت انحلال است.

وی برای ساخت این قطعات الکترونیکی از مواد ویژه ای استفاده می کند که آن ها را «مواد فراگذر» نامیده است. این مواد جدید از پلیمرهای خاصی تولید می شوند که با فعال شدن یک محرک، به طور کامل ذوب می شوند و از بین می روند. این مواد پلیمری بستر مناسبی را برای تولید مدارات الکترونیکی موقتی با کاربرد های ویژه ای مانند مخابرات نظامی محرمانه فراهم می کنند.

گروه تحقیقاتی منتظمی چندی قبل اولین آنتن مخابراتی با قابلیت انحلال را با استفاده از این مواد پلیمری تولید کرد. این آنتن پس از آزمایش موفقیت آمیز، به صورت خودکار ذوب و نابود شد.

این محققان در حال حاضر به دنبال روش های مناسبی برای کنترل دقیق انحلال مواد پلیمری هستند. تحقیق در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی با استفاده از مواد فراگذر، حوزه جدید از تحقیقات است که کاربردهای بالقوه بسیاری در علوم پزشکی و امور نظامی دارد.

منتظمی که نتیجه این تحقیقات را در کنفرانس جامعه شیمی دانان ایالات متحده ارایه کرد، یک مدار الکتریکی متشکل از یک دیود آبی رنگ و مجموعه ای از سیم های رابط را که در بستری از پلیمر فراگذر تعبیه شده بود، نمایش داد که با ریختن قطره ای آب روی آن، فرآیند ذوب و انحلال مدار و پلیمر آغاز شد. با ریختن دومین قطره آب، تمام مدار الکتریکی و نور آبی رنگ حاصل از دیود از بین رفت.

یکی از کاربرد های بسیار مهم این مدارات می تواند کنترل عملکرد اندام های بدن انسان یا بررسی پالس های الکتریکی سیستم عصبی باشد.

چنین مداراتی پس از مدتی بدون هیچ گونه آسیب جسمی، در بدن بیمار ذوب و دفع می شوند.

محققان انتظار دارند ظرف 10 سال آینده تجهیزات و ابزار الکترونیکی بسیار پیشرفته ای با استفاده از این فناوری بی نظیر تولید شود.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Advanced Functional Materials به چاپ رسیده است.

علمی (6)** 9259**1599
کد N210519

وبگردی