آفتاب

طرح مقابله ای مجلس در برابر پارلمان اروپا از نگاه رسانه های خارجی

طرح مقابله ای مجلس در برابر پارلمان اروپا از نگاه رسانه های خارجی

تهران - ایرنا، رسانه های خارجی به دنبال بازتاب اخبار مربوط به تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در مورد ایران، با هجمه گسترده تری واکنش نمایندگان مجلس کشورمان در ارائه طرح دو فوریتی برای مقابله با این قطعنامه را در 24 ساعت گذشته در صدر اخبار خود جای دادند.

به گزارش ایرنا،کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا روز 14 فروردین (سوم آوریل) قطعنامه ای در راستای توصیه به کشورهای اروپایی برای تنظیم روابط با جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

براساس گزارش های رسیده، این پیش نویس، ضمن حمایت از توافق هسته ای ژنو و بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا، همچنین استقبال از اقدام ˈحسن روحانیˈ در تنظیم منشور حقوق شهروندی، موضوع حقوق بشر در جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده است.

قطعنامه پارلمان اروپا موازی با پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران با نمایندگان گروه 1+5 به منظور حصول توافقی جامع، با واکنش های فراوانی روبه رو شده است.

طرح ˈراهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با پارلمان اروپاˈ ادامه واکنش نمایندگان مجلس و دیگر مقام های ایران به این قطعنامه است.

نمایندگان مجلس ضمن تشریح راهبردهای دولت جمهوری اسلامی برای مقابله با مصوبه پارلمان اروپا طرح دو فوریتی ارائه کرده اند که از قرار است از امروز سه شنبه (۱۹ فروردین/ ۸ آوریل) در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رسانه های خارجی در ادامه بازتاب گسترده تصویب این قطعنامه، اخبار مربوط به واکنش مجلس ایران به قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا درباره جمهوری اسلامی را به صدر خبرهایشان رساندند و این موضوع را از زوایای متفاوت مورد ارزیابی قرار دادند.



*رسانه های خارجی

یک منبع خبری غربی زیر عنوان ˈطرح دو فوریتی در مجلس ایران برای مقابله با مصوبه پارلمان اروپاˈ با شرحی از سابقه موضوع، به نقل از این طرح می نویسد: پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای مداخله جویانه و مغرضانه در روز سوم آوریل ۲۰۱۴ میلادی و با غیردموکراتیک خواندن انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و زیرسوال بردن وضعیت حقوق بشر و متهم کردن ایران به نقض مداوم حقوق اساسی تاکید بر ایجاد نمایندگی اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در تهران به عنوان ابزاری کارآمد برای تاثیرگذاری در سیاست های ایران، زیرسوال بردن دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با موادمخدر و قاچاقچیان، درخواست آزادی زندانیان به اصطلاح سیاسی، مدافعان حقوق بشر و محکومان فتنه و موافقت با ازدواج همجنس بازان، صحنه جدیدی را پیش روی قرار داده است.

در این گزارش، با اشاره به انتقاد تند رئیس مجلس ایران در این رابطه، ارائه طرح دوفوریتی برای توقف مذاکرات هسته ای و انگشت نگاری از اتباع اروپایی را از سوی صد تن از نمایندگان مجلس ارزیابی می کند.

این منبع خبری، علاوه بر نقل اظهارات نویسندگان طرح یادشده، تاکید مجلس بر موظف کردن دولت نسبت به تجدیدنظر در روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اروپایی که به مصوبه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران رای مثبت داده اند، به ویژه در ابتدای این طرح را میزان واکنش منفی نمایندگان به موضوع تفسیر کرده است.

این رسانه خارجی، به واکنش نمایندگان نسبت به خواست پارلمان اروپا برای ایجاد دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران، که گفته اند، ˈاز آنجایی که دایر شدن هر نوع لانه جاسوسی مقدمه ای برای دخالت و فتنه انگیزی است، دولت از دایر شدن هر دفتری از سوی پارلمان اروپا و یا سازمان های مدعی حقوق بشر ممانعت به عمل آوردˈ، نگاهی ویژه دارد.

شبکه خبری غربی، همچنین در پایان گزارش، یادآوری می کند: مصوبات پارلمان اروپا برای اتحادیه اروپا و دولت های عضو این پارلمان جنبه مشورتی دارد و از الزام اجرایی برخوردار نیست، با این حال به نظر می رسد قطعنامه پارلمان اروپا بهانه ای برای حمله به سیاست خارجی دولت ˈحسن روحانیˈ توسط برخی تندروها شده؛ در حالی که پارلمان اروپا در سال های گذشته نیز قطعنامه هایی درباره ایران صادر کرده است.

این رسانه با نگاهی مختصر به واکنش ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع، پیش بینی می کند: اگر طرح دو فوریتی به تصویب مجلس برسد، سیاست خارجی دولت حسن روحانی عملا با بن بست مواجه خواهد شد.

همین منبع در ادامه این گزارش به حاشیه پردازی پرداخته، می نویسد: اساس سیاست خارجی دولت روحانی آن چنان که وزیر خارجه او، جواد ظریف به اشکال مختلف آن را تشریح کرده، بر کاهش تنش با آمریکا و بهبود و گسترش مناسبات با اروپا استوار است.

رسانه ای وابسته به هلند زیر عنوان ˈراهبرد جمهوری اسلامی در مقابله با پارلمان اروپاˈ، می نویسد: مجلس شورای اسلامی در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا در مورد آینده روابط با ایران، دو فوریت طرحی را تصویب کرد که سه شنبه در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

این شبکه خبری هلندی با ادبیاتی هدفمند در ابتدای گزارش خود به ۶۰ قطعنامه مصوب از سوی پارلمان اروپا علیه ایران اشاره کرده، از مفاد طرح تک ماده ای و هشت بندی مجلس که دولت را به تجدید نظر در رابطه با کشورهای اروپایی موظف می سازد، می پردازد.

در این گزارش، به واکنش برخی چهره های سیاسی ایران از جمله ˈعلی لاریجانیˈ رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در این خصوص نگاه مختصری شده و از آن سو به نقل اظهارات ˈمحمدرضا تابشˈ نماینده مردم اردکان در گفت وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، مبنی بر ایجاد جو شتاب زده در این باره می پردازد.

این رسانه خارجی، به مواردی چون طرح انگشت نگاری از اتباع کشورهایی که از اتباع ایرانی انگشت نگاری می کنند، نیز اشاره می کند.

سایر رسانه های فارسی زبان خارجی در این راستا با عناوینی دیگری همچون ˈ واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به قطعنامه راهبری پارلمان اروپا در رابطه با ایرانˈ از ادامه واکنش های مقامات حکومت ایران به این قطعنامه خبر می دهد.

از: مینا غفرانی آذر

ایرانم/7074/1144
کد N210490

وبگردی