آفتاب

یان الیاسون:هزینه نظامی یک روزجهان از بودجه سالیانه سازمان ملل بیشتر است

یان الیاسون:هزینه نظامی یک روزجهان از بودجه سالیانه سازمان ملل بیشتر است

سازمان ملل، ایرنا – معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه هزینه روزانه نظامی جهان از بودجه سالیانه سازمان ملل بیشتر است،خواستار نابودی کامل سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های هسته ای شد.

به گزارش ایرنا یان الیاسون روز دوشنبه به وقت محلی در نشست خلع سلاح هسته ای که در مقر اصلی سازمان ملل برگزار شد، اظهار داشت به رغم تلاش های سازمان ملل و سایر نهاد های بین المللی در جهت کاهش سلاح های کشتار جمعی، روزانه به تعداد این نوع سلاح ها در جهان افزوده می شود.

وی با ابراز امیدواری به ادامه تلاش های کمیته خلع سلاح برای تحقق طرح عاری سازی جهان از سلاح های هسته ای بر این نکته تاکید کرد که در زمان حاضر هزینه های روزانه نظامی از بودجه سالیانه سازمان ملل که هدف آن استقرار صلح و امنیت جهانی است، بیشتر می باشد.

معاون دبیر کل سازمان ملل افزود : درحالی که مردم بیش از پیش عواقب خطرناک افزایش سلاح های کشتار جمعی را درک کرده اند، هر روز شاهد افزایش این نوع جنگ افزارهای مرگبار در جهان هستیم.

الیاسون با ذکر این نکته که از کمیته خلع سلاح انتظار نمی رود همه چالش ها و مشکلاتی را که برای تحقق جهانی عاری از سلاح های هسته ای پیش رو دارد یک شبه حل کند، یادآور شد تحقق این هدف با موضوع صلح و امنیت جهانی رابطه ای تنگاتنگی دارد.

ˈدسرا پرکایاˈ سفیر اندونزی در ای نشست به نمایندگی از نم از کشورهای عضو سازمان ملل خواست برای رسیدن به اهداف خلع سلاح جهانی اراده سیاسی نیرومند تری از خود نشان دهند.

وی بار دیگر خواستار احترام کشورهای عضو ان .پی. تی به تعهدات خود شد و از آنان خواست در چهارچوب تعهدات سال های 2000 و 2010 در جهت محو کامل زراد خانه های هسته ای خود تلاش کنند.

پرکایا بر این نکته تاکید نمود که نابودی کامل سلاح های هسته ای تنها ضامن استقرار صلح و امنیت جهانی است.

نماینده اندونزی برگزاری نشست سران کشورهای جهان در بیست و ششم سپتامبر سال گذشته را نشانه اهمیت خلع سلاح عمومی خواند و قطعنامه مصوبه این مجمع مبنی بر ادامه و پیگیری نشست سران مجمع عمومی در رابطه با خلع سلاح را چهارچوب و رویکردمناسبی برای رسیدن به هدف نهایی خلع سلاح توصیف نمود.

وی با اشاره به مصوبات این کنفرانس بار دیگر خواستار برگزاری دوباره کنفرانس سران در مورد خلع سلاح هسته ای پیش از سال 2018 شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی تنها مانع اصلی تحقق طرح خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای است، خواستار محو کامل زرادخانه هسته ای این رژیم و پیوستن بی قید و شرط آن به معاهده ان.پی.تی شد.

غلامحسین دهقانی ضمن تاکید بر ضرورت تسریع تلاشهای جهانی در خصوص ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای، اظهار داشت : نشست عالیرتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته ای در شهریور ماه گذشته شرایط مساعدی را برای ثمر بخش بودن این تلاشها فراهم کرده است

اروپام 2253 **1908
کد N210451

وبگردی