آفتاب

بان کی مون:نسل کشی در رواندا مایه شرمساری بشریت است

بان کی مون:نسل کشی در رواندا مایه شرمساری بشریت است

نیویورک، ایرنا- دبیرکل سازمان ملل نسل کشی سال 1994 در رواندا که طی آن 800 هزار نفر از مردم این کشور جان خود را از دست دادند، فصل تاریکی از تاریخ بشریت دانست و گفت : شرم این واقعه هنوز بر پیشانی مردم جهان نمایان است.

به گزارش ایرنا بان کی مون در بیستمین سالگرد نسل کشی در رواندا طی سخنانی اظهار داشت آن نسل کشی ننگی بر پیشانی بشریت است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین روز شنبه گذشته در بانگی پایتخت افریقای مرکزی با کاترین سامبا پانزا رییس دولت موقت این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

بان کی مون در این مذاکرات به رییس رییس دولت موقت رواندا وعده داد که نهایت تلاش خود را برای تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر افزایش شما صلح بانان این نهاد بین المللی در رواندا به کار گیرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تقویت نیروهای نظامی و انتظامی در رواندا از خبرنگاران خواست تا واقعیت های تلخی را که در این کشور مشاهده کرده اند، به سمع و نظر مردم جهان برسانند.

در ششم آوریل سال 1994 میلادی، به هواپیمای روسای جمهور روآندا و بروندی که پس از گفت وگوهای صلح از تانزانیا به کیگالی پایتخت روآندا، پرواز می کردند، موشکی اصابت کرد و آنها به همراه دیگر سرنشینان هواپیما کشته شدند. هنوز پس از سال ها مشخص نشده چه کسی یا کسانی، این حادثه خونین را برنامه ریزی کرده بودند. جوونال هابیاریمانا رئیس جمهور روآندا از قوم هوتو بود.

روآندا از اقوام هوتو و توتسی تشکیل شده و طی سال های 1959 و 1962 جنگ های قومی خونینی میان این دو قوم را تجربه کرده است.

فقط چند ساعت از سقوط هواپیمای روسای جمهور روآندا و بروندی نگذشته بود که سربازان دولتی به همراه شبه نظامیان هوتو جمع آوری شدند و کشتار قوم توتسی در روآندا آغاز شد؛قومی که به سرعت متهم به این جنایت شده بود.

در طول سه ماه 800 هزار نفر از اقلیت توتسی در این کشور به قتل رسیدند. این قتل عام انسان ها یکی از نسل کشی های بزرگ در قرن بیستم بود.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه این حادثه را جنایت جنگی قلمداد کرد و خواستار اشد مجازات برای عاملان آن شد.

اروپام 2253 **1908
کد N210449

وبگردی