آفتاب

مایکل مان: قطعنامه پارلمان اروپا الزام آور نیست و تاثیری بر مذاکرات ندارد

مایکل مان: قطعنامه پارلمان اروپا الزام آور نیست و تاثیری بر مذاکرات ندارد

فارس نوشت:

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه کسی در این دور از مذاکرات انتظار توافق ندارد گفت: قطعنامه پارلمان اروپا الزام آور نیست و تاثیری بر مذاکرات ندارد.

به گزارش رادیو فردا، مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: همان‌طور که در دور پیشین هم دیدید ما اعلام کردیم که گفت‌وگو‌ها مفید و ساختاری بوده و پیش بینی من این است که این دور هم همانند دفعه پیش ادامه یابد تا ما به موضوعات کلیدی مورد نظر طرفین بپردازیم. موضوعاتی که باید بخشی از یک توافق نهایی و جامع باشد. در نتیجه فکر نمی‌کنم کسی در این دور منتظر توافق باشد بلکه این یک دور دیگر از مذاکراتی سخت است که در ادامه دیدار کار‌شناسان 5+1 با ایران در هفته گذشته در وین انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده است که درباره چه موضوعاتی در این دور صحبت خواهد شد نیز گفت: نه مشخص نیست. یا حداقل برای من مشخص نیست. ما درباره موضوعاتی که قرار است مورد مذاکره باشد، پیش از گفت‌وگو‌ها صحبت نمی‌کنیم. دفعه پیش هم در بیانیه پایانی مذاکرات به چهار موضوع مورد بحث اشاره شد. من هم ترجیح می‌دهم درباره آنچه که مورد بحث بر سر میز مذاکره است، به صورت عمومی صحبت نکنم. شاید پس از پایان گفت‌وگو‌ها درباره آن‌ها اطلاع رسانی کنیم.

وی درباره اینکه احتمال به نتیجه رسیدن مذاکران طی 6 ماه و آمادگی طرفین برای نوشتن توافق تا اردیبهشت ماه افزود: همان طور که می‌دانید توافق اولیه ژنو ۶ ماه فرصت به مذاکره کنندگان داده است. و ما همواره گفته‌ایم که تمایل داریم هر چه سریع‌تر به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنیم. اما مهم‌ترین موضوع این است که توافق جامع، توافق خوبی باشد، جامع باشد و توافقی باشد که همه بتوانند آن را بپذیرند. آشکار است که ما به سختی و به سرعت در تلاش هستیم. اما در ‌‌نهایت این کیفیت توافق است که اهمیت دارد.

می‌توانم بگویم که در اردیبهشت دیدار خواهیم کرد، اما اینکه در آینده چه شود، بستگی به این دور از مذاکرات دارد.

وی درباره درباره قطعنامه پارلمان اروپا و واکنش منفی مقام‌های ایرانی و تاثیر آن بر روند مذاکرات نیز گفت: پارلمان اروپا یک نهاد مستقل و نهادی متفاوت از آن نهادی است که کا‌ترین اشتون آن را نمایندگی می‌کند. در نتیجه پارلمان اروپا حق دارد که هر آنچه می‌خواهد بگوید و تصمیم بگیرد. اما این قطعنامه هم الزام آور نیست. ما برای پارلمان اروپا احترام قائلیم اما اقدام آن‌ها، تاثیر مستقیمی بر این مذاکرات که توسط کا‌ترین اشتون و به نمایندگی از جامعه بین‌المللی انجام می‌شود، نخواهد داشت.

 

2323

 

کد N210374

وبگردی