آفتاب

معاون وزیر خارجه: تروریسم در سوریه با وجود حمایت‌های خارجی، نتوانست بر این کشور مسلط شود

معاون وزیر خارجه: تروریسم در سوریه با وجود حمایت‌های خارجی، نتوانست بر این کشور مسلط شود

ایسنا نوشت:

جرار ون بوهمن، معاون وزیر امور خارجه نیوزیلند در دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران در این دیدار که در تهران انجام شد با اشاره به اهمیت تحولات سوریه و لزوم مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی اظهار کرد: با وجود این که تروریسم در سوریه از حمایت‌های خارجی برخوردار است، لیکن موفق نشده که بر این کشور مسلط شود.

او تأکید کرد: راه‌حل سیاسی، کمک‌های انسان دوستانه و مبارزه با تروریسم، سه اصل مهم تحولات در مقطع کنونی است که مورد اهتمام دولت سوریه است و در همین چارچوب، جمهوری اسلامی ایران به‌منظور کمک به ملت و دولت سوریه برای خروج از بحران، با سازمان ملل و طرف‌های دخیل در بحران در تماس و رایزنی است.

معاون وزیر خارجه کشورمان بر لزوم توجه به حقوق همه مردم و گروه‌ها و تقویت روند دموکراتیک تأکید کرد.

وی درباره مساله فلسطین نیز اظهار کرد: روش‌ها و طرح‌های صلح که تاکنون پیگیری شده، حقوق مردم فلسطین را نادیده گرفته و بر اصول دموکراتیک پای‌بند نبوده است و بنابراین همگی به شکست انجامیده است و جمهوری اسلامی ایران با ارائه طرحی، احیای حقوق فلسطینی‌ها و تعیین سرنوشت به‌دست مردم اصلی این سرزمین از طریق همه پرسی را تنها راه حل مساله فلسطین می‌داند.

در این دیدار دو طرف با بررسی تحولات مهم منطقه به ویژه خطرات ناشی از گسترش تروریسم و افراط‌گرایی، بر لزوم تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور کمک به تقویت ثبات و امنیت در منطقه تأکید کردند.

معاون وزیر خارجه نیوزیلند نیز با اشاره به تحولات سوریه اظهار کرد: اوضاع سوریه می‌بایست مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گیرد و کمک شود تا گفت‌وگوهای داخلی در این کشور انجام و راه حل سیاسی تحقق یابد.

او افزود : چنانچه اوضاع در سوریه کنترل نشود، افراط‌گرایی و تروریسم گسترش یافته و خطری برای جامعه بین‌المللی خواهد بود.

وی هم‌چنین بر اهمیت رایزنی و تماس‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و سازمان ملل برای حل بحران‌های منطقه به ویژه سوریه تأکید کرد و آن را برای کمک به تقویت ثبات و امنیت منطقه مهم برشمرد.

 

23503

کد N210178

وبگردی