آفتاب

معاون رئیس‌جمهور: در فرم ثبت‌نام بحث اغنیا و فقرا وجود ندارد/ کل بنزین قبلی کارت‌ها معتبر می‌ماند

معاون رئیس‌جمهور: در فرم ثبت‌نام بحث اغنیا و فقرا وجود ندارد/ کل بنزین قبلی کارت‌ها معتبر می‌ماند

مهر نوشت:

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه برای دریافت یارانه نقدی سقف درآمدی تعیین نشده است، گفت: حداکثر سقف افزایش قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها ۲۴ درصد است و ما در برخی از بخش‌ها همچون حوزه رعایت الگوی مصرف حداقل افزایش هم نخواهیم داشت.

محمد شریعتمداری در حاشیه نشست استانداران و فرماندهان سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بحث هدفمندکردن یارانه‌ها کار مستمر و ادامه داری است و کاری نیست که دولت بخواهد انجام دهد و موضوع اصلی اجرای این قانون نزدیک شدن قیمت حامل‌های انرژی داخل کشور به فوب خلیج فارس است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت یازدهم اعتقادی به اجرای یک‌دفعه قانون هدفمندسازی ندارد، ادامه داد: سیاست دولت این است که این قانون با شیب ملایم اجرایی شود و همچنانکه می‎دانید حداکثر سقف افزایش قیمت‎ها در سال ۹۳ بیست و چهار درصد در نظر گرفته شده و حتی تصمیم داریم در برخی از حوزه‌ها همچون رعایت الگوی مصرف حداقل افزایش قیمت هم نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که برای کنترل بازار چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: اگر ما مثلاً هفتاد درصد می‌خواستیم افزایش قیمت داشته باشیم باید تدابیری اندیشیده می‎شد اما عملاً در فاز دوم ما افزایش قیمتی نداریم که در اثر اجرای آن بخواهد کنترل بازار دچار نوسان شود.

شریعتمداری ادامه داد در واقع فاز دوم هدفمندسازی یارانه تنها ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی است البته همه اطلاعات مردم در مجموعه بانک‌های اطلاعاتی موجود است که طبق آن نیز یارانه دریافت می‎کنند اما به دلیل آنکه قانونگذار گفته است در سال ۹۳ صرفاً یارانه به نیازمندها تعلق بگیرد، ما مجدداً ثبت نام می‌کنیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص نحوه ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی توضیح داد: فرم‎های ساده‌ای برای ثبت نام تهیه شده که از تمام یوزرها و خانه‎ها قابل پرکردن است.

شریعتمداری همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا کسانی که از دریافت یارانه انصراف می‌دهند ممکن است به عنوان اقشار پردرآمد شناخته شوند و از سایر خدمات دولتی محروم شوند، گفت: اصلاً اینطور نیست و ما خط فقری تعیین نکردیم.

وی تأکید کرد: اگر ما گفته بودیم کسانی که سه میلیون به بالا درآمد دارند نمی‎توانند ثبت نام کنند شاید اینگونه تلقی می‌شد اما دولت این کار را نکرد و فرم‌ها را نگاه کنید هیچ سقف درآمدی در آن تعیین نشده است و مردم فقط تعیین می‌کنند که جزء کدام گروه هستند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه بحث اغنیا و فقرا وجود ندارد، گفت: ما مطلع هستیم بخشی از افراد جامعه ما قدرت خرید کالاهای اساسی خود را ندارد و دولت در قبال آن‌ها مسئول است و بر همین مبنا نیز دولت در سال گذشته اقدام به توزیع سبد کالا کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه کسانی که از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهند میهن‌یار هستند، گفت: ما به هیچ وجه آنان را جز اغنیا حساب نمی‌کنیم بلکه آنان را متمکنین و میهن‌یار می‌دانیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه دولت وام‌ها را جز هزینه خانوارها حساب نکرده‌اند، گفت: این سئوال شما از ریشه غلط است چرا که ما عدد نگذاشته‌ایم و مثلا بگوییم هر کس بیش از سه میلیون درآمد دارد یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: ما گفته‌ایم در ثبت نام مردم بگویند جزو کدام از گروه درآمدی هستند چرا که مثلاً هزینه خانواده‌ای با درآمد ششصدهزار تومان درشمال تهران با جنوب تهران متفاوت است و حتی تهران با شهرستان، بنابراین ما عدد تعیین نکرده‌ایم.

شریعتمداری همچنین در پاسخ به این سئوال که قیمت بنزین چند نرخی یا تک نرخی می‎شود، گفت: هردوی آن در دستور کار دولت است، یک جمعی طرفدار تک نرخی و جمعی دیگر طرفدار دو نرخی هستند اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است اما آنچه مسلم است هر میزان بنزین که در کارت‌های مردم وجود دارد، همچنان معتبر خواهد بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: گفته شده است علاوه بر درآمد سرپرست خانوار درآمد سایر افراد خانواده نیز در نظر گرفته می‎شود اما طبق موازین اسلام درآمد زن متعلق به خودش است و جزو درآمد خانواده حساب نمی‌شود، گفت: مگر ما می‌خواستیم درآمد زن را بگیریم، ما به هیچ وجه مداخله‌ای در امر شرع نداریم و موازین شرع سر جای خود است.

وی خاطر نشان کرد ما می‌خواهیم تنها آماری از درآمد خانوارها داشته باشیم که در همه جای دنیا نیز این گونه عمل می‌شود.

 

23503

کد N209986

وبگردی