آفتاب
رئیس جمهوری چک:

اگر نظامیان روسیه وارد اوکراین شوند ناتو وارد عمل می شود

اگر نظامیان روسیه وارد اوکراین شوند ناتو وارد عمل می شود

رئیس جمهوری چک با اشاره به اعتراضات هواداران روسیه در شرق اوکراین درباره هر گونه مداخله نظامی مسکو در این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، "میلوس زمان" اعزام احتمالی نظامیان روسیه به خاک اوکراین را خط قرمز در مناسبات غرب و کرملین دانست. وی طی یک گفتگوی رادیویی تاکید کرد: در چنین وضعیتی نه تنها تحریم های شدید علیه روسیه اعمال خواهد شد، بلکه پیمان آتلانتیک شمالی نیز آماده اعزام نظامیان خود به اوکراین می شود.

رئیس جمهوری چک با اشاره به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، موضع اتحادیه اروپا درباره این اقدام را موضعی واحد و درازمدت ارزیابی کرد. روز گذشته هواداران روسیه با حمله به ساختمانهای دولتی در دو شهر در شرق اوکراین به تنشهای سیاسی این کشور که پس از سقوط دولت "ویکتور یانووکویچ" آغاز شده، دامن زدند.

بر این اساس صد‌ها معترض در شهر لوهانسک واقع در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه ساختمان‌ محلی اداره امنیت اوکراین را به محاصره خود در آورده و پرچم روسیه را بر فراز آن برافراشتند. در شهر دونتسک نیز که در جنوب شرقی کشور واقع است، گروه زیادی از مردم وارد ساختمان استانداری شده و شیشه های آن را شکستند.

در پی این اعتراضات "الکساندر تورچینف" رئیس جمهوری موقت، سفر خود به لیتوانی را نیمه کاره گذاشته و برای بررسی اوضاع در شهرهای لوهانسک و دونتسک به کشور بازگشت.

گفتنی است نیمی از مردم مناطق شرق اوکراین روس تبار هستند. با تغییرات سیاسی اخیر اوکراین گروه های افراطی روس در این مناطق با ادعای این که حکومت موقت اوکراین به دنبال سرکوب شهروندان روس است، به اعتراضات ضددولت موقت دامن زده اند.

کد N209963

وبگردی