آفتاب
تخت روانچی:

مسایل خارج از پرونده هسته ای ایران تاثیری بر روند مذاکرات ندارد

مسایل خارج از پرونده هسته ای ایران تاثیری بر روند مذاکرات ندارد

تهران- ایرنا- معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با تاکید براین که مسایل خارج از پرونده هسته ای ایران تاثیری بر روند مذاکرات با 1+5 ندارد، گفت: محور گفت وگوهای ایران با 1+5 تنها درباره فعالیت های هسته ای است.

«مجید تخت روانچی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این سوال که تصویب قطعنامه ضد ایرانی و مداخله جویانه پارلمان اروپا تا چه حد می تواند برفضای مذاکرات تاثیر داشته باشد، اظهارداشت: پیش از این هم سایر اعضای تیم مذاکره کننده اعلام کرده بودند، من نیز تاکید می کنم که ما در مذاکرات با گروه 1+5 صرفا درباره موضوع هسته ای مذاکره می کنیم.

وی یادآور شد: اجازه نمی دهیم موضوعات دیگر در روند مذاکرات مطرح شود یا بر آن تاثیر بگذارد.



**روابط تجاری و اقتصادی ایران و فنلاند گسترش می یابد

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره دستاوردهای سفر اخیر خود به فنلاند گفت: این سفر در ادامه مشورت های ما با کشورهای اروپایی انجام شد. به طور قطع کشورهای شمال اروپا جایگاه خاصی دارند.

تخت روانچی، هدف از این سفر را مشورت سیاسی با مقامات کشور فنلاند عنوان کرد.

وی یادآور شد: در واقع در دیدار با مسوولان این کشور درباره مسایل مختلف از جمله همکاری های بین المللی، مسایل سیاسی دوجانبه و مذاکرات با 1+5 و فعالیت های هسته ای ایران بود.

وی ادامه داد: همچنین در این دیدارها بر ضرورت گسترش همکاری های دو کشور در بخش های اقتصادی، محیط زیست، فرهنگی و دانشگاهی تاکید شد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بخش مهمی هم از رایزنی ها در سفر هلسینکی مربوط به مسایل اقتصادی و افزایش تبادلات بین دو کشور بود.در واقع درباره اینکه دو کشور چگونه می توانند یکدیگر را در فعالیت های اقتصادی تکمیل کنند، مذاکرات خوبی بود.

تخت روانچی، ایران و فنلاند را دارای زمینه های مشترک همکاری های اقتصادی فراوان توصیف کرد و گفت: ما مبادلات خوبی در زمینه های متعدد همکاری در برخی حوزه های تجاری با این کشور داریم البته در برخی عرصه ها ایران قوی تر و در بخشی زمینه ها فنلاند موفق تر است که می توان از نقاط قوت یکدیگر استفاده کرد.

وی به دیدار با رییس اتاق بازرگانی فنلاند اشاره کرد و گفت: در این دیدار نیز بر ضرورت تماس بیشتر بخش های خصوصی دو کشور تاکید شد و هر دو طرف برای تبادل هیات اتاق بازرگانی دو کشور اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان این که تهران و هلسینکی به طور سنتی روابط اقتصادی خوبی داشته اند، خاطرنشان کرد: البته در سال های اخیر به دلیل تحریم ها روابط بین دو کشور کمی تحت تاثیر قرار گرفته است، اما با فراهم شدن شرایط جدید می توانیم سطح روابط را بهبود ببخشیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران یادآور شد: در این سفر مقرر شد که ارتباطات در سطوح سیاسی بالا ادامه داشته باشد و مقامات سیاسی و دیپلماتیک دو کشور درآینده سفرهایی را به هر کدام از کشورها انجام دهند.

وی همچنین گفت: این سفر بیشتر جهت تشریح مواضع ایران در زمینه نگاه صلح آمیز به فعالیت های هسته ای انجام شد و مطرح کردن این که ما می خواهیم مذاکرات به پیش رود البته به طور قطع خواهان حفظ خطوط هستیم.

عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 با یادآوری این که در این دیدارها آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای ایران برای طرف فنلاندی تشریح شد، اضافه کرد: در دیدار با مقامات این کشور تاکید داشتم که حقوق هسته ای ایران باید مورد احترام قرار گیرد.

تخت روانچی اظهار امیدواری کرد که در فرصت های مقتضی شاهد سفر مقامات بالاتر سیاسی و دیپلماتیک از دو کشور ایران و فنلاند باشیم.

به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی معاون وزیرامورخارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ، 10 فروردین ماه برای شرکت در سمینار «ایران، عوامل تغییر در سیاست خارجی»به هلسینکی پایتخت فنلاند سفر کرد، وی سخنران اصلی این سمینار بود.

تخت روانچی علاوه بر دیدار با ایرانیان مقیم این کشور با اعضای کمیته سیاست خارجی پارلمان فنلاند، وزیر امور خارجه، قائم مقام وزیران خارجه و اقتصاد و رییس اتاق بازرگانی فنلاند نیز دیدار کرد.

وی امروز به همراه سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای برای دور جدید مذاکرات با 1+5 به وین سفر کرد.

قرار است سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام نهایی 19 و 20 فروردین ماه در مقر سازمان ملل در وین برگزار شود.

در این دور از مذاکرات، تعدادی از مشاوران حقوق بین الملل نیز تیم مذاکره کننده ایران را همراهی می کنند.

کاترین اشتون نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران دوشنبه شب (18 فروردین) در ضیافت شام با محمدجواد ظریف دیدار می کند.

محور این شام کاری رایزنی درباره آخرین مواضع، دیدگاه ها و جمع بندی مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 است که در 14 تا 16 فروردین ماه در وین برگزار شد.

سیام4**9173**1336
کد N209933

وبگردی