آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر: ‌

آمریکا مانع پیوستن فلسطین به معاهده‌های حقوق بشری نشود

آمریکا مانع پیوستن فلسطین به معاهده‌های حقوق بشری نشود

دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا خواست تا به جای مخالفت با تلاش‌های فلسطین برای پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی که موجب اجرای حقوق بشر می‌شوند، از آن حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود عباس رئیس تشکلات خودگردان فلسطین در اول آوریل 2014 ابزارهای پیوستن به 15 معاهده بین‌المللی شامل‌ معاهده‌های اصلی حقوق بشر و قوانین جنگ را امضاء کرد، اما سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوم آوریل در مقابل کنگره اعلام کرد که در پاسخ به اقدام جدید فلسطینیان در کنار اسرائیل می‌ماند و با تمام اقدامات یک طرفه فلسطین در عرصه بین‌المللی مخالفت خواهد کرد.

جو استورک معاون سرپرست بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر، اظهار کرد: بسیار تاسف‌برانگیز است که دولت باراک اوباما که در حال حاضر بر مسئولیت‌ پذیری بین‌المللی به دلیل نقض حقوق بشر تاکید می‌کند خود اکنون می‌خواهد مقامات فلسطینی را برای احترام به حقوق بشر تحت فشار قرار دهد.

وی از مقامات آمریکایی خواست که علاوه بر فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها را نیز برای پایبندی به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر تحت فشار قرار دهد.

وی تاکید کرد که پیوستن فلسطین به معاهده‌های حقوق بشر و معاهده‌های مربوط به قوانین جنگ تاثیری بر تعهدات بین‌المللی اسرائیل ندارد.

بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی دیده‌بان حقوق بشر، محمود عباس نامه‌های مربوطه برای پیوستن به چندین معاهده حقوق بشر شامل کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و کنوانسیون بین‌المللی حقوق اقتصادی،‌ کنوانسیون‌های حقوق کودک،‌ حقوق فرهنگی و اجتماعی به علاوه کنوانسیون‌های حذف تبعیض علیه زنان،‌ مبارزه با شکنجه،‌ تبعیض نژادی و قتل عام را امضاء کرده است.

وی همچنین درخواست پیوستن فلسطین به معاهده‌های بین‌المللی مربوط به قوانین جنگی از جمله کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را امضاء کرد. این کنوانسیون‌ها از دولت فلسطین می‌خواهد که به حقوق بشر احترام بگذارند و آن را اجرا کند.

دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که به نظر می‌آید آمریکا مخالف پیوستن فلسطین به معاهده‌های حقوق بشر است چون هراس دارد که این معاهده‌ها بتوانند حمایت بیشتری برای فلسطین خارج از چارچوب مذاکراتش با اسرائیل جلب کند. آمریکا همچنین از این مساله هراس دارد که فلسطین با برداشتن این قدم‌ها به پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی نزدیک‌تر شود. این در حالیست که محمود عباس تا کنون معاهده رم که اساسنامه دیوان را تشکیل می‌دهد امضاء نکرده است.

معاهده رم به دیوان کیفری بین‌المللی اجازه می‌دهد تا به جرائم بین‌المللی شامل جرائم جنگی، جنایات علیه بشریت و قتل عام در دنیا رسیدگی کند.

جو استورک در ادامه از آمریکا خواست که به اشتباهات خود برای مخالفت با این اقدامات فلسطین پایان دهد و به این نگرانی‌های خود اجازه ندهد که مانع از پیشرفت حقوق بشر در نطقه‌ای از دنیا شود.

وی در این باره گفت: آمریکا نباید اجازه دهد که نگرانی‌هایش در مسیری قرار گیرد که مانع از دستیابی مردم فلسطین به حقوق بنیادین‌شان شوند.

وی ابراز تاسف کرد که آمریکا با تصمیم خود برای مخالفت با حمایت‌های بیشتر از حقوق بشر مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

انتهای پیام

کد N209923

وبگردی