آفتاب

یاتسنیوک مدعی نقشه روسیه برای حمله به اوکراین شد

یاتسنیوک مدعی نقشه روسیه برای حمله به اوکراین شد

نخست وزیر اوکراین ظهر امروز دوشنبه در واکنش به آشوبهای روزهای اخیر در شهرهای شرقی این کشور گفت : این آشوبها نقشه روسیه برای تجزیه اوکراین و حمله به آن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "آرسنی یاتسنیوک" گفت : حملات معترضان به ساختمانهای دولتی در سه شهر عمده شرق اوکراین بخشی از برنامه بی ثبات کردن اوکراین و وارد کردن نیروهای نظامی روس به خاک این کشور است.

نخست وزیر موقت اوکراین که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت با ذکر این‌ نکته که نیروهای روس در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین مستقر شده‌اند، گفت : یک طرح ضد اوکراینی به اجرا درآمده که طی آن قرار است نیروهای خارجی از مرز گذشته و مناطقی از کشور را تصرف کنند.

یاتسنیوک با بیان اینکه مسکو قصد تکه تکه کردن اوکراین را دارد گفت که دولتش اجازه اجرای این طرح را نخواهد داد.

هواداران روسیه روز یکشنبه در سه شهر خارکف، دونتسک، و لوهانسک در شرق اوکراین اقدام به تصرف ساختمانهای دولتی کرده و خواستار برگزاری همه پرسی در مورد پیوستن این مناطق به روسیه شدند.

در همین حال مقامات پلیس محلی شهر لوهانسک خبر می‌دهند که تظاهرات کنندگان هوادار روسیه که روز یکشنبه به چند مقر نیروهای امنیتی دولت در این شهر حمله کرده‌بودند روز دوشنبه اقدام به مصادره سلاح های موجود در این مقرها کرده اند.

این در حالی است که "الکسی پوشکوف" رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان روسیه امروز دوشنبه فدرالی شدن اوکراین را تنها راه برقراری ثبات در آن کشور دانسته است.

پوشکوف گفته است : رویدادها در دونتسک و دیگر شهرهای شرق اوکراین نشان می دهد که برقراری ثبات در اوکراین بدون فدرالی شدن ناممکن است، به ویژه در زمانی که کی یف از توان مالی لازم برخوردار نیست.

شرق اوکراین که نیمی از ساکنان آن را روس زبانان تشکیل می دهند عمدتا طرفدار روسیه هستند. پس از آنکه مقامات محلی در شبه جزیره کریمه با برگزاری یک همه پرسی در ماه مارس زمینه الحاق آن منطقه به روسیه را فراهم کردند درخواستهای مشابهی در شرق اوکراین به میان آمده است.

کد N209827

وبگردی