آفتاب

48 هزار و 326 نفر در ایام عید خون اهدا کردند

48 هزار و 326 نفر در ایام عید خون اهدا کردند

نزدیک به 60 هزار نفر ازمردم ایثارگر در کشورمان طی روزهای آغازین بهار 93، برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد 48 هزار و 326 نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: در تعطیلات نوروز در استان تهران بیش از 8 هزار واحد خون اهدا شد و این استان با سهم 17 درصدی خود از کل خونهای اهدایی درایام نوروز، رتبه اول را در این زمینه به دست آورد.

بنا براین گزارش استان خراسان رضوی با 7 درصد از خونهای اهدایی و استان مازندران با کمی فاصله نزدیک به 7 درصد از خون اهدایی کشور را دریافت کرده اند که به ترتیب دومین و سومین استان از نظر میزان اهدای خون نسبت به کل کشور بوده اند.

این گزارش حاکی است طی دو هفته اول سال جاری نزدیک به 8 درصد بیش از مدت مشابه سال 92 خون اهدا شده است.

مقایسه آمار اهدای خون طی مدت یاد شده در سال جاری و سال قبل نشان می دهد استان هرمزگان با بیش از 40 درصد افزایش آمار اهدای خون بیشترین رشد آمار اهدا را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان گلستان با بیش از 35 درصد افزایش و ایلام با نزدیک به 31 درصد افزایش آمار اهدا نسبت به سال قبل ازسایر استانها پیشی گرفته اند.

بررسی گزارشهای آماری همچنین نشان دهنده آمار 54 درصدی اهدای مستمر خون طی مدت یاد شده است.

در این زمینه سمنان با بیش از 68 درصد و کهگیلویه و بویر احمد با 65 درصد و هرمزگان با 64 درصد آماراهدای مستمرنسبت به کل اهدا کنندگان استان،در رتبه های اول تا سوم اهدای مستمر قرار گرفته  اند.

بنا براین گزارش اهدای خون بانوان نیز طی مدت یاد شده در کشور به بیش از 3 درصد رسیده است که در این زمینه استان لرستان وخراسان رضوی با بیش از 6 درصد آمار اهدای بانوان رتبه اول و دوم و استان کرمانشاه با کمتر از 6 درصد رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده اند.

طی مدت یاد شده 84 هزار و 500 واحد گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی تحت پوشش ادارات کل انتقال خون کشور ارسال شده است.

کد N209357

وبگردی