آفتاب

هواداران روسیه ساختمان‌های دولتی در شرق اوكراین را تصرف كردند

هواداران روسیه ساختمان‌های دولتی در شرق اوكراین را تصرف كردند

این افراد خواهان پیوستن به روسیه هستند و می‌گویند که در این بخش از اوکراین باید یک همه‌پرسی‌ نظیر آنچه اخیرا در شبه جزیره کریمه برگزار شد، انجام شود.

هواداران روسیه در شرق اوکراین در چند شهر به ساختمان‌های دولتی حمله کرده و با پلیس درگیر شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، چند صد روس تبار در شهرهای دونسک و لوهانسک ساختمان‌های استانداری را به کنترل خود درآوردند.

این افراد خواهان پیوستن به روسیه هستند و می‌گویند که در این بخش از اوکراین باید یک همه‌پرسی‌ نظیر آنچه اخیرا در شبه جزیره کریمه برگزار شد، انجام شود.

در همه‌پرسی کریمه، اکثریت مردم به پیوستن به روسیه رای دادند و به این کشور ملحق شدند؛ اقدامی که اوکراین و کشورهای غربی آن را غیرقانونی می‌دانند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش می‌دهد که در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیز معترضان ساختمان استانداری را تصرف کردند.

در کی‌یف، این نگرانی وجود دارد که روسیه در حال سازماندهی یک حرکت تجزیه‌طلب در شرق اوکراین باشد.

«آرسن ایواکوف» وزیر کشور اوکراین، وعده داد بدون خون‌ریزی و توسل به خشونت، نظم و آرامش را در شرق کشور برقرار کند.

وی گفت که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین، و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، برای افزایش تنش‌ها و بی‌ثباتی در اوکراین همکاری می‌کنند.

وزیر کشور اوکراین طی بیانیه‌ای گفته است: «پوتین و یانوکوویچ دستور تازه‌ترین موج ناآرامی وتجزیه طلبی در شرق اوکراین را صادر کرده و هزینه آن را پرداخته‌اند. آنهایی که تجمع کرده‌اند تعدادشان زیاد نیست ولی بسیار خشن هستند.»

«الکساندر تورچینوف» رئیس‌جمهوری موقت اوکراین، نیز در یک جلسه اضطراری با مقام‌های امنیتی ارشد در کی‌یف به بررسی اوضاع شرق کشورش پرداخته است. وی برنامه سفر خود به جمهوری لیتوانی را لغو کرده است.

در شرق اوکراین بیشتر مردم روس‌تبار هستند. این منطقه پایگاه اصلی رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین به حساب می‌آید.

از زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ، در پی اعتراض‌های ماه فوریه، تنش‌ها در شرق اوکراین به شدت افزایش یافته است.
بنا برگزارش‌ها، تعداد تظاهرکنندگان در شهر دونسک هزار و ۵۰۰ نفر گزارش شده است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که معترضان به زور وارد یکی از ساختمان‌های اصلی دولت محلی شدند و پرچم روسیه را در بالکنی طبقه دوم برافراشتند.

بنا بر گزارش تلویزیون اوکراین، در وقایع روز یکشنبه در شهر لوهانسک سه نفر زخمی شدند. مقام‌های پلیس محلی این گزارش را تایید نمی‌کنند.

معترضان می‌گویند که قانونگذاران محلی در دونسک و شهرهای دیگر باید در یک نشست اضطراری مساله ملحق شدن شرق اوکراین به روسیه را به رای بگذارند.

تنش‌ها میان کیف و مسکو از زمان سقوط ویکتور یانوکوویچ و به ویژه الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، تشدید شده است.

غرب اعلام کرده است که روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده و برای عملیات نظامی دیگری آماده می‌شود.

این در حالی است که روسیه تاکید دارد قصد اقدام نظامی در شرق اوکراین را ندارد. با این حال، مسکو می‌گوید باید در اوکراین یک نظام حکومتی فدرال ایجاد شود تا مناطق عمدتا روس‌نشین آن کشور از اختیارات بیشتری برای اداره امور خود برخوردار شوند.

کد N209246

وبگردی