آفتاب
سید حسن نصرالله/مشروح/

حمایت هواداران 14 مارس از ورود حزب الله به سوریه/ مقاومت تجاوز اسرائیل را به سختی پاسخ خواهد داد

حمایت هواداران 14 مارس از ورود حزب الله به سوریه/ مقاومت تجاوز اسرائیل را به سختی پاسخ خواهد داد

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به پایان خطر تجزیه سوریه گفت: تجربه سه سال گذشته اثبات کرده است که دولت سوریه ضعیف نیست و بسیاری از کشورهای عربی پشت پرده از دولت سوریه حمایت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،" سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگو با روزنامه لبنانی السفیر با اشاره به اقدامات اخیر این جنبش در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب الله هرگونه حمله هوایی اسرائیل را پاسخ داده و در برابر آن مقاومت می کند.

نصرالله در ادامه افزود: هدف ما از بمبگذاری در "اللبونه" در آگوست 2013 رساندن این پیام به دشمن بود که حزب الله تحت هیچ شرایطی این اجازه را به دشمن نخواهد داد که قواعد درگیری را تغییر دهد و در هر جایی که باشد آن را پیگیری کرده و با آن مقابله می کنیم.

نصرالله درباره حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنتا گفت: اسرائیل حملات هوایی خود را در سوریه توجیه می کند همانطور که سعی داشت حمله اخیر خود را به جنتا با مسئله سلاحهای پیشرفته لبنان توجیه کند.

وی گفت: اگر مقاومت در مقابل حمله هوایی "جنتا" سکوت می کرد دشمن در آینده این مجال را می یافت که به هر محموله، خانه و هدفی در هر مکانی حمله کند و ما نیز مصمم هستیم که با تاکتیکهای خود وارد جنگ شده و به حملات دشمن پاسخ دهیم.

دبیرکل حزب الله همچنین بسیار بعید دانست که رژیم اسرائیل تصمیم داشته باشد مجددا به لبنان حمله کند.

نصرالله در ادامه تاکید کرد مسائل میدانی در سوریه نگرانی اسرائیلی ها را افزایش می دهد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تدابیر امنیتی در مناطق مرزی لبنان و سوریه تصریح کرد: خطر این انفجارها هم اکنون به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

نصر الله در ادامه ضمن اشاره به مسئله مشارکت مقاومت در جنگ سوریه و مبارزه با تروریسم در این کشور اظهار داشت: مقاومت نه تنها در خصوص حمایتهای هوادارانش از مشارکت در جنگ سوریه با هیچ مشکلی مواجه نیست بلکه گروهی که  پیشتر در این مسئله  تردید داشتند نیز اکنون همراه ما هستند و باید بگویم که حتی برخی از هواداران 14 مارس نیز از مشارکت حزب الله در مبارزه با تروریسم در سوریه حمایت می کنند.

وی عنوان داشت: هم اکنون خطر سقوط سوریه و تجزیه آن به پایان رسیده و آنها می توانند به این جنگ فرسایشی ادامه دهند و بنا برآنچه مشخص است مخالفان سوریه قادر نخواهند بود  که جنگ بزرگی را علیه سوریه آغاز کنند  و باید بگویم نمی توان آنچه را که در لاذقیه رخ داد جنگی بزرگ نامید.

نصرالله افزود: تجربه سه سال گذشته در سوریه ثابت کرد که نظام سوریه ضعیف نیست و از پشتوانه مستحکم حمایتهای مردمی برخوردار است ولی با این حال تاکید می کنم که مسئله اصلی ما پایان جنگ در سوریه است.

وی فاش کرد: در گذشته پیشنهادهای جدی به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه شده که از یکی از آنها قطع روابط دیپلماتیک با ایران و جنبشهای مقاومت و آمادگی برای برقراری صلح همه جانبه با اسرائیل و برطرف شدن تمام مشکلات سوریه بود که بشار اسد آن را نپذیرفت و همچنان بر موضع خود پایبند است.

دبیر کل حزب الله همچنین با اشاره به اعتقاد برخی کشورهای عربی به قدرت بشار اسد گفت: بسیاری از کشورهای عربی به صورت پنهانی و در پشت پرده با نظام سوریه رابطه داشته و از آن حمایت می کنند.

وی افزود: حتی برخی کشورها هستند که در ظاهر مخالف نظام سوریه هستند، اما در واقع از بشار اسد می خواهند که هر چه سریعتر نتیجه جنگ را مشخص و از وقت استفاده کند.

نصرالله درباره موضع روسیه در قبال سوریه گفت: پس از بحران کریمه موضع روسیه در قبال سوریه از صلابت و استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد و حمایت مسکو از دمشق بیش از پیش خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هدف رژیم صهیونیستی از حملات هوایی اخیر در لبنان اظهار داشت: اسرائیل سعی می کند با استفاده از شرایط موجود قواعد درگیری را به نفع خود تغییر دهد و در سالهای اخیر سعی داشته خود را به جنوب لبنان برساند، اما ارتش لبنان و یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) به این اقدام تجاوزکارانه پاسخ داده اند.

دبیر کل حزب الله لبنان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با وجود مشارکت در جنگ سوریه جنگی را علیه اسرائیل آغاز کنید؟ گفت: صرف نظر از آنچه هم اکنون در سوریه اتفاق می افتد قطعا مقاومت از قدرت بیشتری نسبت به سال 2006 که وارد جنگ با اسرائیل شد، برخوردار است.این حقیقت است که جتی پیش از جنگ سوریه نیز مقاومت از جهات گوناگون از جمله در عرصه انسانی و توان جنگی قدرت بیشتری پیدا کرده و پس از جنگ 2006 در سطح وسیعی و در عرصه های مختلفی طرح برنامه ریزی های مختلفی را ایجاد و اجرا کردیم، باید بگویم که امکانات انسانی و مالی ما به طور قطع از آنچه در سال 2006 بود افزایش پیدا کرده و اسرائیل نیز این مسئله را به خوبی می داند و صرف نظر از آنکه حزب الله هم اکنون در جنگ جبهه سوریه مشارکت می کند، اگر اسرائیل آغازگر جنگی علیه لبنان باشد، لبنان نیز خیلی سخت تر از آنچه در جنگ 2006 ظاهر شد در این جنگ ظاهر خواهد شد و باید بگویم که به نفع اسرائیل نیست که وارد جنگ با حزب الله و لبنان شود.

نصرالله با اشاره به بحرانهای داخلی برخی کشورهای مخالف دولت سوریه از جمله عربستان، ترکیه، مصر و قطر و همچنین بحران به وجود آمده در روابط میان این کشورها گفت: جبهه مخالف و مقابل نظام سوریه هم اکنون از هم فروپاشیده و تجزیه شده است.

از وی در خصوص نامزدی اسد برای انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه سوال شد و نصر الله پاسخ داد: طبیعتا اسد در این انتخابات نامزد می شود و من معتقدم که این اتفاق به وقوع می پیوندد.

دبیر کل حزب الله در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط حزب الله با برخی شخصیتهای مخالف سوری گفت: پیشتر حزب الله با برخی شخصیتهای مخالف سوری ارتباط داشته و هم اکنون نیز این ارتباطها ادامه دارد.

وی در خصوص جریان موسوم به بهار عربی گفت: ما از همان ابتدا می دانستیم که این امر یک مسئله مردمی است اما غرب و برخی کشورها از این مساله غافلگیر شدند.

نصرالله تصریح کرد: به دلیل عدم رهبری هوشمندانه و بروز مشکلاتی در برنامه ریزیها خیلی زود زمینه برای دخالتهای خارجی در کشورهای عربی فراهم شد.

وی همچنین با اشاره به اطلاعات فاش شده از سوی منبعی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس گفت:  اساسا پیش از آنکه مسئله بهار عربی مطرح باشند میان برخی کشورها ازجمله آمریکا، فرانسه و انگلیس بحثی جدی در میان بود تا آنجا که در این مباحث مسئله لزوم تجزیه عربستان به چند کشور مطرح شد.  
 

کد N209047

وبگردی