آفتاب
استاندار سیستان در جمع خبرنگاران؛

دانایی‌فر بعد از یک‌ ماه از مرزبانان دیگر جدا شده است/ سفر استانی رئیس جمهور به سیستان هفته آینده قطعی می‌شود

دانایی‌فر بعد از یک‌ ماه از مرزبانان دیگر جدا شده است/ سفر استانی رئیس جمهور به سیستان هفته آینده قطعی می‌شود

استاندار سیستان با بیان اینکه دولت پاکستان حاکمیت اثربخش بر ایالت سیستان ندارد، گفت: در خصوص شهادت دانایی‌فر تردید داریم و گروگان‌های آزاد شده نیز اطلاعی از این موضوع ندارند و گفته‌اند دانایی‌فر پس از یک ماه از ما جدا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اوسط هاشمی در حاشیه گردهمایی استانداران و فرماندهان سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت پاکستان را در آزادی گروگان های ایرانی چطور ارزیابی می کنید؟، گفت: دولت پاکستان به دلیل مشکلات درون کشوری بر مرزهای سیستان و بلوچستان از اقتدار و نفوذ حاکمیتی برخوردار نیست و لذا از دولت پاکستان انتظار داشتیم که در راستای مطالبات ملی ایران ایفای نقش کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت پاکستان هم اراده ای به این امر داشت، نمی توانست اقدامی در این زمینه انجام دهد؛ افزود: دولت پاکستان هیچ نفوذ و اعمال حاکمیتی اثربخشی در سیستان ندارد و ما در کنار قابلیت های ملی خودمان، قابلیت مردمی را به کار گرفتیم.

هاشمی همچنین در خصوص شهادت یکی از مرزبانان تصریح کرد: طبق بیانیه این گروهک خبر شهادت تایید می شود و گفته اند این اتفاق برایشان افتاد، اما بر خلاف اجماع درون گروهی یعنی به قول گروهک اعدام دانایی‌فر منتج به اختلاف درون گروهی در این گروهک شد که حتی عبدالرئوف ریگی سخنگوی جیش‌العدل بیانیه داد و گفت ما و خانواده ما با این حادثه نظر موافق نداشتیم.

استاندار سیستان با بیان اینکه تردیدهایی نسبت به شهادت دانایی‌فر وجود دارد، توضیح داد: ما قرائن و نشانه هایی که ما را به این حقیقت سوق دارد که باور کنیم وی به شهادت رسیده است، نداریم و از خود گروگان ها که سوال کردیم گفتند ما حدود یک ماه بیشتر با دانایی‌فر نبودیم و پس از 27- 28 روز وی را از ما جدا کردند.

وی در پاسخ به این سوال که جیش العدل اعلام کرده است که اگر شما جنازه کسانی را که از ما اعدام کرده اید، تحویل دهید ما نیز جنازه دانایی‌فر را تحویل می دهیم، خاطر نشان کرد: همانطور که ما بدون هیچ پیش‌شرطی چهار گروگان را آزاد کرده ایم، برای پیگیری وضعیت دانایی فر هم همین وضعیت را ادامه می دهیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که مرزبانان در چه وضعیتی بودند که منجر به ربوده شدن آنان شده است، اضافه کرد: بخشی از دلایل آن منتشر شده و وضعیت کامل را ما رصد کردیم و قطعا با رصد کردن این مسائل نقاط ضعف را برطرف خواهیم کرد، اما مرز عاری از مشکل و خطر نیست و هر میزان که اقتدار داشته باشیم، باز احتمال آسیب در مرز وجود دارد و ما باید ضعف ها را بپوشانیم و قوت ها را افزایش دهیم تا اینگونه حوادث به حداقل برسد.

استاندار سیستان در پاسخ به این سوال که آیا مرزبانان در کنار خانواده های خود هستند، گفت: امروز نتوانستند بروند، ولی فردا عازم شهرستان های خود خواهند شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مقصد بعدی سفر رئیس جمهور، سیستان خواهد بود، بیان کرد: این موضوع هفته آینده قطعی می شود.

هاشمی با بیان اینکه ما از ظرفیت های مردمی برای آزادی مرزبانان به خوبی بهره برده ایم، اضافه کرد: در بیانه وزارت اطلاعات به صراحت نقش ریش سفیدان و بزرگان مورد توجه قرار گرفته که این موضوع حکایت از این دارد که همگرایی خوبی در سطح منطقه وجود دارد.

استاندار سیستان خاطر نشان کرد: مرز پاکستان ثبات و آرامش جدی ندارد و در ایالت سیستانِ  پاکستان امنیت به خوبی حاکم نیست، اما به هیچ وجه کشورهایی که بحران در سوریه، یمن، لبنان و حتی در پاکستان ایجاد می کنند، راضی نیستند که امنیت و آرامش در منطقه حاکم باشد. لذا توطئه ها در این زمینه جدی است و کنار این هجمه سنگین برای بر هم زدن آرامش منطقه این اتفاقات رخ می‌دهد. بنابراین این اتفاق اخیر هم نشان از ضعف ما نیست، اما قطعا ما نیز توانایی ها و قابلیت های خود را در مرزها گسترش خواهیم داد.

کد N209029

وبگردی