آفتاب

نوروز تلویزیون از منظر مخاطبان: از ممیزی چهره‌ها تا تقلید از ماهواره

نوروز تلویزیون از منظر مخاطبان: از ممیزی چهره‌ها تا تقلید از ماهواره

فارغ از نتایجی که در جریان نظرسنجی‌های رسمی به دست آمده و اعلام شده است، خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا خود به میان مخاطبان رفت تا این پرسش را مطرح کند که در نوروز 93 برنامه‌های تلویزیون از منظر آنان چه جایگاهی داشته‌ و آیا اساسا برنامه‌های نوروزی با سلیقه‌ مخاطبان همخوان بوده است یا خیر.

فارغ از نتایجی که در جریان نظرسنجی‌های رسمی به دست آمده و اعلام شده است، خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا خود به میان مخاطبان رفت تا این پرسش را مطرح کند که در نوروز 93 برنامه‌های تلویزیون از منظر آنان چه جایگاهی داشته‌ و آیا اساسا برنامه‌های نوروزی با سلیقه‌ مخاطبان همخوان بوده است یا خیر.

آنچه در زیر می‌خوانید نظرات تعدادی از مخاطبان درخصوص عملکرد صداوسیما در نوروز 93 است:

یکنواختی سریال‌های نوروزی در پرداختن به یارانه‌

پسری دانشجوی مهندسی مکانیک درخصوص عملکرد تلویزیون در ایام نوروز اظهار می‌کند: حضور چهره‌های سانسوری در برنامه‌های تحویل سال بسیار جذاب بود. به ویژه چهره‌هایی که در برنامه «سه ستاره» احسان علیخانی حاضر شدند.

این مخاطب در عین حال درخصوص برنامه‌های دفاع مقدس و راهیان نور نیز می‌گوید: برنامه‌های دفاع مقدس تلویزیون نسبت به سال‌های دیگر خوب بود اما برنامه‌های مربوط به راهیان نور از یک چینش کلیشه‌ای برخوردار بود و همه شبکه‌ها یکنواخت به آن می‌پرداختند.

او همچنین درخصوص سریال‌های نوروزی می‌گوید: سریال‌ها بیشتر رویکرد طنز داشتند و به یکی - دو قسمت آخر اکثر سریال‌ها در راستای خواسته‌های دولت مبنی بر انصراف از دریافت یارانه‌ها پرداخته شده بود که این سریال‌ها را یکنواخت کرده بود، اما از میان این سریال‌ها، سریال «پایتخت 3» با وجود اینکه سه سال مدام پخش می‌شود، نسبت به سریال‌های دیگر بهتر بود و می‌شود گفت جزو تنها سریال‌هایی بود که قابل پیش‌بینی نبود. سریال «روزهای بد بدر» نیز علی‌رغم اینکه سعید آقاخانی کارگردانش بود، انتظار بیشتر از این‌ها از او می‌رفت.

«کلاه قرمزی»، تنها برنامه‌ای که بوی عیدی داشت

او همچنین درخصوص «کلاه قرمزی» نیز توضیح می‌دهد: این برنامه تنها برنامه‌ای است که بیشتر بوی عیدی دارد؛ به ویژه عروسک جدید دیو که امسال به آن اضافه شده بود و برایم جذاب بود.

این مخاطب در پایان به برنامه سال تحویل شبکه دو اشاره می‌کند که در آن فرزاد حسنی و آزاده نامداری کار اجرا را بر عهده داشتند و می‌گوید: در این برنامه به نظر می‌رسید که مردسالاری مطرح است.

فیلم‌های خوبی از تلویزیون پخش شد

مترجمی 28 ساله درخصوص عملکرد تلویزیون در نوروز می‌گوید: از میان برنامه‌های تحویل سال، برنامه احسان علیخانی در شبکه سه جذاب‌تر بود و بخش‌های جذاب آن نیز خواننده‌هایش بودند که تیتراژ این برنامه را ساخته بودند. همچنین مهمان‌های دیگرش نیز قابل تقدیر بودند.

مهمانان «کلاه قرمزی» بهتر از خودشان بودند

او درخصوص برنامه «کلاه قرمزی» نیز اظهار می‌کند: «کلاه قرمزی» نسبت به پارسال ضعیف‌تر بود، اما بخش‌هایی که از حضور مهمانان بهره برده بود، خیلی بهتر از قسمت‌هایی بود که خودشان بودند. اما به طور کلی نسبت به کل برنامه‌های عید «کلاه قرمزی» سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر بود.

این مخاطب درخصوص سریال‌های نوروزی نیز عنوان می‌کند: «پایتخت» از میان سریال‌ها بهتر بوده است؛ به ویژه قسمت‌های اول این سریال که در لوکیشن‌های شمالی می‌گذشت بهتر بود. از دیگر نقاط ضعفی که سریال‌ها داشتند، زمان پخش آن‌ها بود که با یکدیگر تداخل داشتند.

داوران «مسابقه آقای گزارشگر» سر رشته‌ای نداشتند

این مخاطب همچنین «مسابقه آقای گزارشگر» را یک برنامه ضعیف می‌داند و می‌گوید: افرادی که برای قضاوت به این مسابقه دعوت شده بودند، سررشته‌ای از گزارشگری نداشتند.

او همچنین در ادامه به برنامه «سینما 4» اشاره می‌کند که فیلم‌های خوبی را پخش کرده است.

اداهای تکراری ژانرها را ابتدا رضا عطاران شروع کرد که تمامی ندارد

دختری 21 ساله و شاغل درخصوص برنامه‌های نوروز تلویزیون اظهار می‌کند: همیشه برنامه احسان علیخانی را با وجود اینکه کلیشه‌ای شده است، نگاه می‌کنیم؛ البته اگر امکان اینکه ماهواره نگاه کنیم وجود داشت، شاید شبکه‌های ماهواره‌ای برنامه‌های جذاب‌تری داشتند.

او در عین حال می‌افزاید: برنامه‌های نوروز، آدم‌ها و فضاهای تکراری داشتند؛ به ویژه سریال‌های ایرانی هم در ژانرهای تکراری ساخته شده بودند و می‌توان گفت اداهای تکراری این ژانرها را ابتدا رضا عطاران شروع کرد که تمامی ندارد. تاکنون بیش از شش مدل از روی آن ساخته شده است.

او همچنین درخصوص برنامه «کلاه قرمزی» اظهار می‌کند: شخصیت‌های جدید «کلاه قرمزی» جذاب نبودند، اما به عنوان مثال شخصیتی مثل «فامیل دور»، به نسبت شخصیت خوبی بود.

«روزهای بد بدر» سعید آقاخانی مناسب‌تر از سریال‌های دیگر

وی همچنین سریال «روزهای بد به در» سعید آقاخانی را مناسب‌تر از سریال‌های دیگر نوروزی ارزیابی می‌کند.

چرا تلویزیون در هر مناسبتی «تنها در خانه» پخش می‌کند؟!

این مخاطب در پایان به این نکته نیز اشاره می‌کند که تلویزیون همیشه در هر تعطیلات و هر اعیادی که پیش می‌آید «تنها در خانه» 1، 2 و 3 را مکرر پخش می‌کند و می‌گوید: من شخصا 40 دفعه این فیلم را دیده‌ام. تلویزیون اگر برفک پخش کند بهتر است که برای بار چهلم این فیلم را پخش می‌کند.

ستاره‌ی «پایتخت» مهران احمدی بود

در ادامه این گزارش مردمی، مردی 34 ساله و شاغل در رشته روزنامه‌نگاری درخصوص برنامه‌های ایام نوروز اظهار می‌کند: برنامه شبکه سه سیما ویژه تحویل سال که با اجرای احسان علیخانی پخش می‌شد، خوب بود به دلیل اینکه سطح میهمانانی که دعوت کرده بود خوب بود. از طرفی مهران مدیری و رضا عطاران را آورده بود برنامه بهتر شده بود. همچنین آیتم‌هایی که در طول برنامه پخش کرد هم جالب بود.

او همچنین به برنامه شبکه دو که ویژه تحویل سال با اجرای فرزاد حسنی و آزاده نامداری پخش شد، اشاره می‌کند و می‌گوید: این برنامه یک حسنی که داشت این بود که تا 2 و 30 دقیقه بامداد ادامه داشت و فقط یک بخشی از مهمان‌هایش را برای سال تحویل گذاشته بود و خوبی‌ای که داشت این برنامه را خانوادگی کرده بود با توجه به اینکه شبکه دو سیما شبکه خانواده است.

تا برنامه‌ی زنده است کسی تولیدی نگاه نمی‌کند

او همچنین در ادامه به برنامه رامبد جوان اشاره می‌کند که به خاطر تولیدی بودنش کسی آن را نگاه نکرد و توضیح می‌دهد: نکته جالبی که داشت رامبد جوان در این برنامه تولیدی با عادل فردوسی‌پور مصاحبه کرده بود که همان روز احسان علیخانی، عادل فردوسی‌پور را به برنامه دعوت کرد که این جذابیتی نداشت.

تنابنده انگار دوست داشت پشت تریلی 18 چرخ بشیند

این مخاطب از میان سریال‌ها «پایتخت» را از همه بهتر می‌داند و می‌گوید: اما به نظر می‌رسد محسن تنابنده خیلی از علایقی که دوست‌ داشته‌ است در واقعیت اتفاق بیافتد را در فیلمنامه آورده است؛ مثلا اینکه تنابنده انگار دوست داشت پشت تریلی 18 چرخ بنشیند و یا اینکه علاقه به کشتی داشته است که این بد هم نبود؛ البته تکرار یک سریال تجربه بدی نیست. این اتفاق باعث می‌شود ذهنیت‌ها راجع‌ به شخصیت‌ها روشن باشد، چون کارهای جدید باید چند قسمت را طی کند تا مخاطب متوجه شود سریالی خوب است یا نه.

او در پایان می‌گوید: ستاره «پایتخت» مهران احمدی بود.

وی همچنین اشاره می‌کند که «کلاه قرمزی» همانند سال‌های گذشته خوب نبود.

«پایتخت» آزمونش را پس داده است

در بخش دیگری از این گزارش، کارمندی 28 ساله درخصوص سریال‌های نوروزی اظهار می‌کند: از میان سریال‌ها «پایتخت» را به خاطر سابقه‌ای که داشته است، تماشا کردم و یکی از علت‌های دیگر آن نیز ساعت پخش خیلی خوب این سریال است. همچنین محسن تنابنده و مهران احمدی یک سر و گردن بالاتر از بقیه بازیگران در دیگر سریال‌ها بودند. به طور کلی این سریال آزمونش را پس داده است.

صداوسیما‌ ماهواره نمی‌بیند اما تقلید‌ می‌کند!

این مخاطب به برنامه «آقای گزارشگر» نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: صداوسیما و مدیران آن با این برنامه نشان دادند که یک ید طولایی در تقلید از برنامه‌های ماهواره‌ای دارند و برنامه‌های ماهواره‌ای را رصد می‌کنند. باید گفت آنها ماهواره نمی‌بینند اما تقلید می‌کنند. در حالی که این سوژه‌ها همه تکراری است. همچنین از دیگر مشکلاتی که این مسابقه داشت این بود که فردی که خودش سوتی‌های بسیاری می‌دهد را برای داوری آورده بودند. می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که همه گزارشگران شرکت‌کننده در این مسابقه ادای فردوسی‌پور را درمی‌آوردند.

آوردن عروسک‌های جدید در «کلاه قرمزی» کلیشه‌ای است

او در ادامه می‌گوید: برنامه «کلاه قرمزی» را ندیدم اما باید بگویم متأسفانه با آوردن عروسک‌های جدید کارهای کلیشه‌ای و تکراری می‌کنند. در حال حاضر خود «کلاه قرمزی» حاشیه است.

تحقیر فرهنگ شهرستانی مقابل فرهنگ تهرانی در «پایتخت»

در ادامه گزارش مردمی، دختری 26 ساله نیز اظهار نظر می‌کند.

او درخصوص سریال‌های نوروزی تلویزیون اظهار می‌کند: سریال «پایتخت» را از میان سریال‌ها دیدم که در آن ماجرای پلنگ جذاب بود اما در کنارش فرهنگ شهرستانی را در مقابل فرهنگ تهرانی، تحقیرآمیز نشان داد و یک قسمت‌هایی هم از این سریال احمقانه بود؛ به ویژه اتفاقاتی که در برج میلاد برای این شخصیت‌ها می‌افتاد.

مشکل «پایتخت» انسجام فیلمنامه‌اش بود

این مخاطب همچنین خاطرنشان می‌کند: به طور کلی می‌توان گفت این اتفاقات غیرقابل‌باور بود. در برخی مواقع نیز در این سریال سازندگان به جای نقد به مسئله مورد نظر، بیشتر به آن‌ها دامن می‌زدند اما مشکل بزرگ این سریال انسجام فیلمنامه‌اش بود. در این سریال نگاه اسپانسری نیز خیلی مسخره بود.

او در ادامه به برنامه‌های تحویل سال نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه‌های تحویل سال جالب نبودند و از حالت کلیشه‌ای برخوردار بودند.

مقایسه «پایتخت» با «اخراجی‌ها»

در بخش دیگری از این گزارش، خانمی 37 ساله به برنامه «کلاه قرمزی» اشاره می‌کند که نسبت به گذشته افت زیادی داشته است و از میان سریال‌ها به سریال «پایتخت» اشاره می‌کند که مناسب‌تر بوده است و می‌گوید: این سریال به دلیل سابقه خوبی که داشته، بهتر از سریال‌های دیگر دیده شد مثل فیلم «اخراجی‌ها».

او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که سریال «پایتخت» به خاطر بازیگرانش گل کرده است و می‌گوید: این سریال اصلا فیلمنامه نداشت به جهت اینکه جملات شخصیت‌هایش هر شب تکرار می‌شد.

کیفیت «کلاه قرمزی» رو به افول است

خانمی 32 ساله دانشجوی رشته حسابداری به برنامه «کلاه قرمزی»‌در ایام نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: کیفیت این برنامه رو به افول است.

او همچنین در ادامه می‌گوید: هیچ کدام از شخصیت‌های «کلاه قرمزی» محبوبیت فامیل دور را نداشت. شخصیت آقای ببخشید نیز بسیار اعصاب خوردکن بود.

او در پایان توضیح می‌دهد که برنامه‌های دیگر تلویزیون را در ایام نوروز رغبت نکرده است ببیند.

برنامه‌های دفاع مقدس تلویزیون بسیار روتین بود

در بخش دیگری از این گزارش مردمی، مردی 40 ساله و دارای شغل آزاد به برنامه‌های دفاع مقدس تلویزیون اشاره می‌کند که بسیار روتین بوده است.

او همچنین در ادامه توضیح می‌دهد: در برنامه‌های راهیان نور خوب است که از مجریان جوان استفاده می‌کنند اما اینکه مجریان این برنامه‌ها چقدر خوراک دارند مهم است. اینکه یک متن ادبی را از روی کاغذ بخوانی خیلی شرط نیست. تلویزیون می‌توانست از خود بچه‌های جنگ به عنوان کارشناس-مجری استفاده کند. به طور کلی می‌توان گفت تلویزیون هیچ‌وقت نتوانسته است تعادل و تعاملی بین جنگ و عید برقرار کند.

او در ادامه می‌گوید: مجری که 21 سال سن دارد چگونه می‌تواند بین نسل جنگ و جوان امروز ارتباط برقرار کند.

سریال‌های نوروزی حرف جدیدی برای گفتن نداشتند

این مخاطب در بخش دیگری از این گزارش به سریال‌های تلویزیونی اشاره می‌کند که حرف جدیدی برای گفتن نداشته‌اند و می‌گوید: سریال «پایتخت» بیشتر بر روی بازیگرانش می‌چرخید اما بخش‌های آخر این سریال که مربوط به رونمایی پیراهن ملی بود، جالب بود به خاطر اینکه یادی از محیط بانانی کردند که در زندان هستند. اما باید گفت واقعا این سریال چه پیامی داشت.

شخصیت تکراری هومن برق‌نورد در سریال «روزهای بد بدر»

او همچنین به سریال «روزهای بد بدر» سعید آقاخانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: هومن برق‌نورد در سریال «روزهای بد بدر» شخصیتی کاملا تکراری داشت و هیچ جذابیتی نداشت.

او در پایان اظهار می‌کند: کلا تلویزیون در نوروز امسال برنامه‌ در خور توجهی نداشت.

نمای دور مهمانان ویژه برنامه تحویل سال

در پایان گزارش مردمی دختری 21 ساله و دانشجوی رشته الکترونیک درخصوص برنامه‌های تلویزیون در ایام نوروز اظهار می‌کند: برنامه تحویل سال شبکه دو سیما خوب بود اما در بخشی از این برنامه به دلیل پوشش نامناسب یک میهمان برق را قطع کردند اما فرزاد حسنی اعلام کرد که مشکل از جای دیگر بوده است در صورتی که به نظر می‌رسید اینگونه نبوده است. همچنین میهمانانی که آورده بودند تاکنون به تلویزیون نیامده بودند مثل الناز شاکردوست اما تصویر این میهمانان به دلیل پوشش نامناسب از نمای دور گرفته می‌شد.

حضور جذاب خوانندگان در برنامه‌ی تحویل سال شبکه سه

او همچنین به برنامه سال تحویل شبکه سه اشاره می‌کند که مهران مدیری را به برنامه دعوت کرده بودند و می‌گوید: آن بخشی که خوانندگان در این برنامه دعوت شده بودند و کلیپی را با یکدیگر خواندند نیز جذاب بود.

«پایتخت» نسبت به دوره‌های قبل ضعیف‌تر بود

این مخاطب در ادامه به سریال‌هایی که در ایام نوروز پخش شدند اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه سریال «پایتخت» از سری‌های قبل خود ضعیف‌تر بود اما می‌توان گفت از مابقی سریال‌ها بهتر بود. به علت اینکه شخصیت‌ها را در این سریال افزایش داده بودند و پرداختن به آن‌ها زمان زیادی را می‌طلبید. از طرفی دیگر هزینه زیادی را برای این مسابقات کشتی صرف کرده بودند که به نظر من جذابیت چندانی نداشت.

انتهای پیام

کد N208897

وبگردی