آفتاب

رونمایی از ناو هواپیمابر جدید چین مقابل وزیر دفاع آمریکا

رونمایی از ناو هواپیمابر جدید چین مقابل وزیر دفاع آمریکا

چین امروز(دوشنبه) از ناوهواپیمابر جدید خود در مقابل وزیر دفاع آمریکا رونمایی می‌کند.

چین امروز(دوشنبه) از ناوهواپیمابر جدید خود در مقابل وزیر دفاع آمریکا رونمایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "چاک هاگل"، وزیر دفاع آمریکا در یک تور سه روزه به چین سفر می‌کند و قرار است از این ناو هواپیمابر در پایگاه نیروی دریایی "یوچی" در "گینگدائو" دیدن کند. وی اولین فرد خارجی است که اجازه دارد تا از این ناو هواپیمابر ساخته شده توسط ارتش آزادی‌بخش خلق چین دیدن کند.

یکی از مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا گفت: دیدن این ناوهواپیمابر به این خاطر اهمیت دارد که واشنگتن تلاش می‌کند تا برای کاهش تنش نظامی در منطقه با مقام‌های ارشد این کشور گفت‌وگو کند.

این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود، افزود: ما این درخواست را مطرح کردیم و آن‌ها پذیرفته‌اند. این ناو هواپیمابر به نام لیائونینگ نمادی از جاه‌طلبی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در به رخ کشیدن قدرت نیروی دریایی این کشور است.

این ناو هواپیمابر ساخت شوروی است که چین آن را خریده و تعمیر کرده است. این روند در سپتامبر 2012 پایان یافت و یک نقطه عطفی نمادین برای افزایش و گسترش قدرت نظامی چین محسوب می‌شود.

چین ساخت دومین مورد از چهار فروند ناو هواپیمابر را با هدف اجرایی کردن یک رسته هوایی با 30 هواپیما تا سال آتی میلادی آغاز کرده است.

برخلاف ناوهای هواپیمابر آمریکایی، این ناو هواپیمابر با انرژی هسته‌ای فعالیت نمی‌کند، برد کمتری دارد و دارای سیستم پرتابی برای پرواز هواپیماها نیست.

رونمایی از این ناو هواپیمابر جدید با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زیردریایی‌ها،‌ موشک‌های ضد کشتی و سایر سخت‌افزارهایی که برای تقویت قوای نظامی نیروی دریایی چین در نظر گرفته شده،‌همزمانی دارد.

هاگل پیش از سفر به چین نسبت به اقدامات یکجانبه پکن برای حل مناقشات منطقه‌ای با کشورهای همسایه هشدار داد و آن را به موازات تهاجم روسیه به اوکراین دانست.

وی در جریان سفر به توکیو که روز گذشته انجام شد، افزود: نمی‌توانید در زمین بگردید و به توسعه قلمروها،‌ نقض یکپارچگی ملت‌ها و تمامیت ارضی آن‌ها توسط زور و قدرت تهدید و ارعاب بپردازید. می‌خواهم در این رابطه با دوستان چینی‌مان صحبت کنم.

انتهای پیام

کد N208858

وبگردی