آفتاب

سیمور هرش: ترکیه حمله شیمیایی سوریه را ترتیب داده بود

سیمور هرش: ترکیه حمله شیمیایی سوریه را ترتیب داده بود

سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی در مقاله‌ای عنوان کرد که حمله شیمیایی به حومه دمشق در 21 اوت 2013 را شورشیان سوری به نیابت از ترکیه صورت دادند تا زمینه حمله آمریکا به این کشور را فراهم آورند.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی در مقاله‌ای عنوان کرد که حمله شیمیایی به حومه دمشق در 21 اوت 2013 را شورشیان سوری به نیابت از ترکیه صورت دادند تا زمینه حمله آمریکا به این کشور را فراهم آورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری آنتی وار، به محض وقوع حمله شیمیایی با گاز سارین در غوطه دمشق، دولت اوباما و رسانه‌های کنترل شده آمریکا دولت بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه را مسئول این حادثه دانستند.

علاوه بر این نیویورک تایمز در تحلیلی که توسط کارشناس نظامی‌اش نگاشته شد، نوشت که با توجه به خط سیر این موشک و دیگر عوامل فنی، آنها تنها از مواضع ارتش سوریه شلیک شده بودند.

پس از آن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه دولت سوریه از خط قرمز عبور کرده است بارها آن را به حمله موشکی تهدید کرد. اما پس از آن پا عقب کشیده و حمله‌اش را به رای کنگره منوط کرد و در نهایت نیز پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را پذیرفت تا سوریه تسلیحات شیمیایی‌اش را نابود کند.

به گفته هرش، اطلاعاتی که انگلیس از نمونه سارین استفاده شده در آن حمله به دست آورد با گاز سارینی که در زرادخانه شیمیایی سوریه وجود دارد متفاوت بود و اوباما نیز پس از اطلاع از این موضوع که دولت سوریه مسئول این حمله نبوده از حمله موشکی خود صرف نظر کرد.

هرش اشاره کرد که علاوه بر ارتش آمریکا، آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا نیز از بهار 2013 اطلاع داشتند که برخی از واحدهای شورشی در سوریه مشغول کار برای ایجاد تسلیحات شیمیایی بودند و در 20 ژوئن 2013 نیز کارشناسان آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی اعلام کردند که جبهه النصره گاز سارین در اختیار دارد.

هرش خبر می‌دهد که در ماه مه تعدادی از افراد القاعده که به دنبال ساخت خمپاره بودند به همراه دو کیلو گرم سارین دستگیر شدند که البته یا در انتظار برگزاری دادگاه خود بوده و یا از اتهاماتشان تبرئه شده‌اند.

سپس طرح اولیه کاخ سفید برای حمله به 35 هدف در سوریه ناکافی خوانده شده و در نظر گرفته شد که همه توانایی نظامی اسد نابود شود. اگر چنین طرحی اجرایی می‌شد، خود یک جنایت جنگی برای دولت اوباما به شمار می‌رفت زیرا هزاران یا حتی ده‌ها هزار نفر تلفات می‌گرفت.

هرش سپس می‌نویسد که رهبران نظامی و اطلاعاتی آمریکا نسبت به حمایت برخی مقامات ترکیه از حمله شیمیایی در سوریه و اجبار آمریکا به واکنش به خط قرمزی که تعیین کرده بود، نگران بودند که البته یافته‌های اطلاعاتی انگلیس نیز این فرضیه را تقویت کرد.

هرش همچنین به نقل از یک گزارش فوق محرمانه در تحقیقات سنای آمریکا از حمله بنغازی گفت: بر اساس توافق اوباما با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، این کشور به همراه عربستان و قطر وظیفه سرمایه‌گذاری را بر عهده داشته و سیا و سازمان اطلاعات خارجی انگلیس نیز به رهبری دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، تسلیحات زرادخانه قذافی را به شورشیان سوریه دادند.

هرش به نقل از دو منبع می‌گوید که اردوغان در طول سفر خود در ماه مه به واشنگتن خطاب به اوباما گفته بود که سوریه از خط قرمز شما عبور کرد و باید به آن حمله کنید که اوباما در پاسخ به او گفت: ما می‌دانیم که شما چه ارتباطاتی با افراطی‌ها در سوریه دارید.

علاوه بر این هفته گذشته نیز ویدئویی در یوتیوب از مکالمه مقامات ترک از جمله رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور منتشر شد که آنها در آن از ضرورت حمله به یک مکان مقدس در سوریه سخن می‌گفتند تا دستاویزی برای حمله آمریکا فراهم آورند.

هیچ یک از خبرگزاری‌ها یا نشریات بزرگ آمریکایی مقالات هرش را به چاپ نمی‌رسانند.

انتهای پیام

کد N208853

وبگردی