آفتاب

روزنامه نگار آمریکایی: حمله شیمایی به غوطه دمشق کارترکیه بود

روزنامه نگار آمریکایی: حمله شیمایی به غوطه دمشق کارترکیه بود

تهران-ایرنا- ˈ سیمور هرش ˈ روزنامه نگار مشهور آمریکایی در مقاله ای نوشت : حمله شیمیایی سال گذشته به غوطه دمشق کار دستگاه اطلاعاتی ترکیه بود.

سیمور هرش در مقاله ای مفصل در مجله لندن ˈریویو آو بوکسˈ به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی که به نام وی اشاره ای نکرد، نوشت: چند هفته پیش از 21 اگوست ( 30 مرداد ) گزارشی بسیار مهم مشاهده کردم که برای ˈ چاگ هیگل ˈ وزیر دفاع و ˈ مارتین دمپسی ˈ رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تهیه شده بود.

در این گزارش تاکید شده بود که دولت ˈرجب طیب اردوغان ˈنخست وزیر ترکیه از عقب نشینی و شکست شورشیان سوری ابراز نگرانی شدید کرده بود.

در این گزارش و تحلیل هشدار داده شده بود که رجب طیب اردوغان تاکید کرده است که باید در سوریه دست به کاری زد تا دخالت نظامی آمریکا در سوریه حتمی شود.

وی افزود: مقام های ترک به این نتیجه رسیده بودند که اواخرتابستان سال گذشته ارتش سوریه در حال پیشروی بود و به نتایج خوبی هم رسیده بود و تنها دخالت نظامی آمریکا در سوریه می توانست این معادلات را بر هم زند.

در ماه آگوست سال گذشته تحلیلگران و کارشناسان که حوادث 21 آگوست یعنی حمله شیمایی به غوطه دمشق را تحلیل و بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که سوریه هیچ نقشی در این حمله شیمایی نداشته است بلکه متهمان اصلی این پرونده ترک ها هستند زیرا آن ها همه گونه امکانات و ابزار های لازم برای چنین حمله ای در اختیار داشتند.

این روزنامه نگار آمریکایی افزود: پس از جمع آوری شواهد و دلایل و بررسی گزارش ها در این خصوص، سازمان اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسید که سوریه در این حمله نقشی نداشته است.

سیمور هرش به نقل از این مقام اطلاعاتی آمریکایی افزود: ما اکنون می دانیم که نیروهای اردوغان به صورت محرمانه تلاش می کردند باراک اوباما را قانع کنند که سوریه از خطوط قرمز عبور کرده است و به همین دلیل باید به سوریه حمله نظامی شود .ترک ها برنامه ریزی کرده بودند که به دمشق یا مناطق نزدیک به دمشق در زمان حضور بازرسان سازمان ملل حمله شیمیایی شود .

این مقام اطلاعاتی امریکایی افزود : افسران بلند پایه ارتش به ما گفتند که گاز سارین از طریق ترکیه به این منطقه منتقل شده بود و ترک ها تولید گاز سارین و چگونگی استفاده از آن را آموزش داده بودند. علاوه بر این دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند ترک ها از این حمله شیمایی بسیار خوشحال شدند اما به هر حال بحث متهم کردن دستگاه اطلاعاتی ترکیه به نقش داشتن در این حملات به کاخ سفید راه نیافت زیرا در آن شرایط کسی نمی خواست دراین خصوص سخنی بگوید و کسی تمایل نداشت سخنان باراک اوباما در این خصوص نقض شود.

وی افزود: این در حالی بود که دلایلی که ثابت کند نظام سوریه در این حمله شیمایی نقش داشته است، وجود نداشت و دولت آمریکا نیز در این شرایط نمی توانست چیزی در خصوص حقایق موجود بگوید چون در آن شرایط آمریکا، بشار اسد رییس جمهوری سوریه را مسئول این کار معرفی کرده بود و در آن شرایط آمریکا نمی توانست از موضع گیری پیشین خود عقب نشینی کند و اردوغان را مسئول این حمله شیمیایی بداند.

یکی دیگر از مقام های اطلاعاتی آمریکا که به نامش اشاره ای نشد افزود :یکی از مسائلی که در ماه می ( اردیبهشت ) مطرح شد این بود که در آن زمان ترکیه تنها مکانی بود که از طریق آن به مخالفان سوری کمک رسانی می شد. در آن شرایط کمک رسانی به آنان از طریق خاک اردن امکان پذیر نبود چون مناطق مرزی آنجا بدون هیچگونه موانع طبیعی بود و سوری ها نیز حضور گسترده ای در آن مناطق داشتند و همچنین در آن شرایط امداد رسانی به مخالفان سوری از طریق لبنان بدون خطر نبود و در این شرایط تنها ترکیه باقی می ماند.

سیمور هرش در پایان مقاله خود نوشت: بدون حمایت نظامی آمریکا از جنگجویان ضد دولت سوریه، رویاهای اردوغان برای به وجود آمدن حکومتی هم پیمان وی در سوریه بر باد می رفت و او خوب می دانست اگر سوریه برنده جنگ کنونی شود، افراد مسلح وارد خاک این کشور می شوند زیرا جایی دیگر نداشتند که بروند و در ان صورت هم هزاران تندرو در خاک ترکیه مشغول فعالیت خواهند شد که این برای ترکیه بسیار خطرناک است و ترکیه برای جلوگیری از چنین احتمالی دست به این اقدام زد تا کار نظام سوریه را از طریق آمریکا یکسره کند .

یک سری حملات شیمیایی در تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۱۳ ( 30 مرداد 1392 )در منطقه غوطه در استان ریف دمشق در سوریه رخ داد که شمار زیادی از افراد غیر نظامی که بیشتر آنان زن و کودک بودند کشته شدند.

خاورم **2041** 1446
کد N208730

وبگردی