آفتاب

روسیه: ناتو به سوی جنگ سرد حرکت می کند

روسیه: ناتو به سوی جنگ سرد حرکت می کند

مسکو-ایرنا-آلکساندر گروشکو نماینده روسیه درناتو اعلام کرد: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوی جنگ سرد حرکت می کند و شمار طرفداران بازگشت به دوران جنگ سرد در این سازمان برتری می یابند.

به گزارش ایرنا، گروشکو روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفت: واکنش منفی به درخواست های روسیه برای توضیح ناتو در باره پرواز هواپیماهای تجسسی آواکس در مجاورت مرزهای این کشور، افزایش پرواز هواپیماهای نظامی ناتو بر فراز کشورهای بالتیک،تقویت پایگاه هوایی درمنطقه لاسک لهستان و کمک به حکومت غیرقانونی اوکراین نشانه مقاصد سران ناتو برای حرکت به سوی جنگ سرد است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد بسیاری از سران و اعضای ناتو باور دارند که این سازمان می تواند منبع مشروعیت بخشی سیاسی باشد و به همین دلیل تمام اقدامات آن درست است و قابل بحث نیست.

نماینده روسیه در ناتو گفت: این دیدگاه نادرست است و باید از مسایل عراق، کوزوو و لیبی درس گرفت.

گروشکو در مورد اخبار رسانه های خبری که از تصمیم ناتو برای استقرار 4500 نفر نیروی واکنش سریع در کشورهای اروپای شرقی خبر داده اند، گفت: در صورت تحقق این برنامه، سیستم تعهدها در باره بازدارندگی نظامی که در موافقت نامه بین روسیه و ناتو قید شده است، از بین می رود.

وی ادامه داد: طبیعی است در صورت چنین اقدامی از سوی ناتو، روسیه تدابیر اضافی برای تامین امنیت خود بکار می گیرد.

گروشکو در باره توقف همکاری های ناتو با روسیه نیز که تصمیم مربوط به آن در اجلاس اخیر وزیران خارجه این پیمان در بروکسل گرفته شد، به توقف اجرای طرح های مختلف میان روسیه و این پیمان اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت مساله افغانستان برای روسیه افزود: پس از توقف همکاریهای ناتو با روسیه، در باره مساله افغانستان با سران این سازمان گفتگو نکرده ایم و بالطبع با همکاری با سازمان های بین المللی دیگر به افغانستان کمک می کنیم.

ناتو روز دوم ماه آوریل جاری برای مجازات روسیه به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود، همکاری های با این کشور در عرصه های مختلف را متوقف کرد.

اروپام/2242**۵۱۸ ** 1064
کد N208554

وبگردی