آفتاب

شماری از قانونگذاران لیبیایی در صدد برکناری رییس کنگره ملی هستند

شماری از قانونگذاران لیبیایی در صدد برکناری رییس کنگره ملی هستند

تهران – ایرنا – شمار زیادی از نمایندگان کنگره ملی لیبی ، به دنبال انتشار یک فیلم ویدیویی جنجال برانگیز، قصد دارند رییس این مجمع را از سمتش برکنار کنند.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، در حدود یک هفته قبل ویدیویی بر روی وب سایت های خبری لیبیایی قرار گرفت که در آن ˈنوری ابوسهمینˈ رییس کنگره ملی(پارلمان موقت) لیبی و رییس دولت موقت این کشور درباره حضور دو زن در منزلش مورد بازجویی قرار گرفته بود.

به دنبال بحث های فراوانی که انتشار این ویدیو به همراه داشت، دادستان کل لیبی دستور تحقیق و تفحص در این رابطه را صادر کرد.

در همین ارتباط در حدود 30 نفر از اعضای کنگره ملی این کشور که بیش از یکصد و بیست عضو دارد، روز گذشته (یکشنبه) از برنامه شان برای برکناری ابوسهمین خبر دادند.

ˈابوبکر مدورˈ یکی از نمایندگان کنگره در نشستی مطبوعاتی که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت ابوسهمین اعتماد ملت لیبی را از دست داد و درباره این ملاقات خبرساز به آن ها دروغ گفت.

وی با بیان این که ابوسهمین با تهدید شورشیان شرق لیبی به حمله نظامی، از محدوده اختیاراتش فراتر رفته است، افزود: اگر وی به اراده خود استعفا ندهد، از سمتش برکنار خواهد شد و ناگزیر خواهد بود کرسی پارلمان را نیز رها کند.

رویترز افزود: با توجه به این که رییس کنگره ملی لیبی فرمانده کل ارتش و رییس دولت موقت این کشور نیز محسوب می شود و از قدرت و اختیارات ریاست جمهوری برخوردار است، اقدام نمایندگان پارلمان می تواند آسیب زیادی به وجهه وی وارد سازد.

اندکی پس از این دیدار در ماه ژانویه (دی/بهمن) شایعاتی در لیبی منتشر شد مبنی بر این که ابوسهمین طی مدتی کوتاه توسط گروهی شبه نظامی ربوده شده و درباره حضور شبانه این دو زن در منزلش مورد بازجویی قرار گرفته است.

وی چند ساعت پس از انتشار این خبر، به شدت مساله گروگان گرفته شدن خود را تکذیب کرد.

ویدیوی مذکور ابوسهمین را نشان می دهد که مضطربانه ارتکاب هرگونه خطا را تکذیب می کند. وی به بازجو کننده ناشناس توضیح می دهد که یکی از این دو زن منشی وی است که با هدف اطلاع رسانی درباره یک توطئه ترور شبانه به منزل وی آمده است.

در حالی که 3 سال از زمان برکناری ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور سابق لیبی می گذرد، این کشور با هرج و مرج و نا آرامی های فراوانی مواجه است زیرا دولت ضعیف طرابلس قادر به کنترل شبه نظامیانی که در سرنگونی حکومت قذافی نقشی مهم ایفا کردند نیست. گروه های مسلح پایانه های نفتی را به تصرف خود در آورده و با بازداشت مقامات دولت لیبی سعی در تحقق مطالباتشان دارند.

خاورم**9156 *1446
کد N208491

وبگردی