آفتاب
دبیرکل حزب الله لبنان (1)

بمب های کارگذاشته در شبعا بخشی از پاسخ مقاومت لبنان به اسراییل بود

بمب های کارگذاشته در شبعا بخشی از پاسخ مقاومت لبنان به اسراییل بود

بیروت - ایرنا - « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله برای اولین بار فاش کرد که بمب های کارگذاشته در کشتزارهای شبعای اشغالی در مسیر گشتی صهیونیستی در نیمه ماه مارس گذشته « کار نیروهای مقاومت» بوده است و بخشی از پاسخ به حمله هوایی اخیر اسراییل به یک پایگاه حزب الله محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، دبیرکل حزب الله در گفت وگویی مفصل با روزنامه لبنانی « السفیر» که روز دوشنبه منتشر شد، تاکید کرد که کارگذاشتن بمب ها درمسیر گشتی اسراییل تنها یک واکنش بود و نه درگیری با اسراییل و اسراییلی ها هم پیام ما را خوب دریافت کردند.

سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال که چه نتیجه ای از حمله هوایی اسراییل به یکی از پایگاه های حزب الله نزدیک مرزهای سوریه و لبنان دریافت کردید؟ اظهار داشت: از حمله هوایی اخیر اسراییل این برداشت را کردیم که اسراییل تلاش می کند با استفاده از شرایط کنونی قواعد بازی را تغییر دهد یا بشکل دقیق تر قواعد درگیری و نبرد را تغییر دهد .

درسالهای اخیر اسراییل در منطقه جنوب لبنان تنها توانسته است چند متری وارد خاک لبنان شود و این موضوع همواره با حضور نیروهای ارتش لبنان و سازمان ملل (یونیفل) حل شده است و تاکنون نیازی نبود که مقاومت برای جلوگیری از ورود سربازان اسراییلی در حدود چند متر به داخل خاک لبنان وارد عمل شود.

اما در چند مدت اخیر احساس شد که اسراییل تلاش می کند وارد عمق خاک لبنان شود و حتی چند بار دست به اینکار برای تحقق برخی اهداف از جمله شناسایی میدانی زد زیرا شناسایی های هوایی مشکل آنها را حل نمی کند و یا برای نصب دستگاه های جاسوسی مانند دستگاه هایی که در شبکه های ارتباطی در جنوب لبنان کشف شدند.

در این زمان تصمیمی گرفتیم و براساس آن در سال 2013 دو بمب بزرگ در منطقه اللبونه در داخل خاک لبنان کار گذاشتیم که تنها ده یا بیست متر با مرزها فاصله داشت و هنگامیکه این بمب ها منفجر شدند یکی از اهداف رساندن پیام به دشمن بود که اجازه نمی دهیم قواعد درگیری را تغییر دهید و در هرمکانی وارد شوید ما می فهمیم و با شما درگیر می شویم . این تصمیم ما است و برای مقابله عزم و شجاعت داریم.

اسراییل گاهی ممکن است از وضعیت مقاومت دچار برداشت اشتباه شود و حتی گروهی در لبنان هم دچار این اشتباه می شوند و در رسانه های خود بیان می کنند و آنها احساس می کنند که مقاومت ضعیف و نگران شده و می ترسد و این برداشت اشتباه به آنها برای تغییر قواعد درگیری جرئت دهد.

هدف بمب های اللبونه در آن زمان رساندن این پیام بود که مقاومت برغم نبرد در سوریه چشم هایش باز و آماده مبارزه است .

بطور طبیعی انتظار می رفت که انفجار بمب های اللبونه به هلاکت سربازان دشمن منجر شود اما تنها چند زخمی برجای گذاشت و ما مسئول کشته و یا زخمی شدن نیستیم ما تنها اقدام نظامی خود را انجام می دهیم.

بعداز عملیات اللبونه کاملا واضح بود که اسراییل در حساب های خود بازنگری کرده و دریافته است که کار به این سادگی ها نیست.

در آن زمان از موضوع در مراسمی در عیتا الشعب بشکل علنی سخن گفتم و اندکی محتاطانه گفتم که گردشگری در مرزها پایان یافته است و گفتم : می دانیم که اسراییل گاهی وارد خاک لبنان می شود و ما بزودی پاسخ می دهیم.

این پرونده حل و بسته شد و تاکنون اسراییل بین خط مرزی سیم خاردارها و خط مرزی آبی( نیروهای کلاه آبی سازمان ملل) وارد می شود و نه بیشتر که آنهم چند متر است و چند وقت هم که در خله ورده برای پایین آوردن پرچم حزب الله وارد شد ، تنها 14 متر بود.



** اجازه تغییر قواعد درگیری را نمی دهیم

دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به این سئوال ، اسراییل بارها حملات هوایی به مناطقی در سوریه و اخیرا جنتا را به موضوع سلاح حزب الله ربط می دهد و توجیه می کند، نظر شما چیست؟، گفت: بله ، اسراییل همواره ادعا می کند که می داند حزب الله سلاح وارد لبنان می کند و آن را بمباران می کند حتی اگر داخل خاک لبنان باشد و این سخن را در سالهای گذشته بارها از دشمن شنیده ایم اما در چند ماه گذشته افزایش یافت.

طبعا ما درصدد نیستیم که بگوییم سلاح دریافت می کنیم یا نه زیرا قصد ورود به جنگ رسانه ای با دشمن نیستیم.

اما هنگامیکه دشمن منطقه جنتا را بمباران کرد هرچند تاکنون بطور رسمی اعلام نکرده و نپذیرفته است و تنها رسانه ها و تحلیگران اسراییلی از آن سخن می گویند.

در هر صورت کسانی که به اسراییلی ها نزدیک هستند و در خدمت آنها قرار گرفته اند ، اعلام کردند که هدف اسراییل یک کاروان سلاح حزب الله بوده که البته این اصلا صحیح نیست.

ما معتقدیم که این اقدام اسراییل تلاشی برای سنجش و گرفتن نبض مقاومت بود تا ببیند می تواند قواعد و معادله نبرد و درگیری را تغییر دهد و یا خیر. آنها تصور می کردند که حزب الله سرگرم نبرد در سوریه است و با یک حمله هوایی به پایگاه نظامی آن می توانند میزان آمادگی مقاومت برای پاسخگویی را سنجش کنند و به معنی دیگر سکوت می کند و یا پاسخ می دهد.

اگر مقاومت سکوت می کرد، دشمن برای زدن هر هدف حزب الله یا کامیونی و یا خانه ای به بهانه اینکه سلاح حزب الله آنجاست ، اقدام می کرد.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: دشمن یک هدف نظامی را در بلندی ها که نزدیک آن مردم عادی نبودند انتخاب کرد و ثانیا منطقه مشخص نبود دقیقا که داخل خاک سوریه و یا لبنان است و ما در این وضعیت بیانیه صادر و تاکید کردیم که اجازه نمی دهیم قواعد بازی تغییر کند.

و امروز و بطور اختصاصی این اطلاعات را به السفیر می گویم: بله ما بمب ها را درکشتزارهای شبعا که تاکنون حزب الله اعلام نکرده بود کاشتیم و کار نیروهای مقاومت یعنی حزب الله بود و این تنها بخشی از پاسخ ما به حمله هوایی اسراییل به جنتا بود.

سیاست جدید ما این است که خود را همواره به اطلاع رسانی از کاری که انجام می دهیم، ملزم ندانیم اما درگذشته و در خلال عملیات های مقاومت اعلام می کردیم.

سیاست جدید ما این است که نه نفی می کنیم و نه می پذیریم ، چه عملیاتی به ما ارتباط داشته باشد و یا نداشته باشد. اما در خصوص بمب گذاری در کشتزارهای شبعا اعلام می کنم که کار مقاومت بود و هیچ ارتباطی با داعش نداشت.

اسراییل پیام مقاومت را بخوبی دریافت کرد که هیچ تغییری نمی تواند در قواعد درگیری بدهد و این مقاومت است که تصمیم می گیرد و صاحب اراده و عزم و جدیت و شجاعت برای نبرد است.

مفاد پیام این بود که ضربه ای نظامی زدید، ضربه ای نظامی دریافت کردید و پاسخ ما تنها یک واکنش بود و بخشی از قواعد درگیری نیست.



** مقاومت قویتر از گذشته است

سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال ، آیا اسراییل پیام را دریافت کرده است؟ تصریح کرد: بله ، همه اسراییلی ها هنگامی که موضوع را ارزشیابی کردند اعم از نظامی ، امنیتی ، نظامی و عضو کنیست ( پارلمان) تاکید کردند که عملیات کشتزارهای شبعا پیام آشکار حزب الله بود و از وارد شدن به جنگ با اسراییل ترس و واهمه ندارد.

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این سئوال ، آیا ممکن است که وارد جنگی با اسراییل شوید در حالیکه در سوریه حضوردارید؟ گفت: در خصوص قدرت مقاومت بدون در نظر گرفتن آنچه در سوریه درجریان است، امروز مقاومت بسیار قوی تر از سال 2006 میلادی است و این مبالغه نیست بلکه یک حقیقت است از جهت قدرت نیروی انسانی، توانایی رزمی ، آموزش و این قبل از تحولات در سوریه است.

بعداز جنگ سال 2006 برنامه جامعی برای آموزش کادر و نیروی انسانی در همه سطوح فکری ، اطلاعاتی ، فهم و برنامه ریزی و فرماندهی و اداری شروع شد و با تاکید بسیار بسیار می گویم که قدرت مقاومت در همه زمینه ها نسبت به سال 2006 بالاتر رفته و افزایش یافته و اسراییل این را خوب می داند.

اگر اسراییل جنگی را علیه لبنان شروع کند برغم اینکه در سوریه درگیر هستیم ، مقاومت بسیار قدرتمندتر از جنگ سال 2006 ظاهر خواهد شد.



** به نفع اسراییل نیست که وارد جنگ شود

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این سئوال آیا اسرایل وارد جنگی علیه لبنان در این مرحله خواهد شد؟ تصریح کرد: اسراییل محاسباتی دارد چند وقت پیشت ایهود باراک دریک سخنرانی گفت ( آنها بعداز ترک مناصب به سخنرانی روی می آورند): هشدار می دهم و این هشدار او از لحاظ فنی و تکنولوژیک بجا و درست بود. گفت که کسب فناوری موشک های دقیق دیگر سخت نیست و حزب الله و حماس و جهاد اسلامی قادر هستند به آن دست یابند و همچنین مقاومت بویژه حزب الله می تواند هر هدفی را که اراده کند ، بزند حتی اگر درعمق اسراییل (فلسطین اشغالی) باشد.

رییس ستاد ارتش اسراییل هم گفت: هنگامیکه جنگی در آینده شروع شود، اولین موشکی که حزب الله شلیک کند وارد پنجره اتاق من می شود و منظور او این بود که مقاومت لبنان مجهز به موشک های دقیق و پیشرفته است که به تل آویو می رسد و وارد اتاق کار او از پنجره می شود.

پس اگر اسراییل شروع جنگی جدید را بررسی کند ابتدا این سئوال را از خود می پرسد که آیا قادر است جنگ با مقاومت را اداره و متوقف کند؟، بدون توجه به اینکه چه اتفاقی در منطقه می افتد، این محاسبات نظامی را با حساسیت پیگیری می کنند.

براین اساس می گویم که برای اسراییل آسان نیست که تصمیم برای شروع جنگی جدید در منطقه بگیرد و به امکانات ما و طبیعت نبرد و خسارت هایی که متحمل خواهد شد، بخوبی آگاه است.

اسراییل وارد یک جنگ جدید با مقاومت نخواهد شد مگر آنکه با قطعیت به این نتیجه برسد که می تواند بسرعت جنگ را شروع کند و با پیروزی پایان دهد.

اما می دانند که ما در گذشته از شمال فلسطین و وسط آن سخن می گفتیم اما امروز اهداف ما در تل آویو و عمق فلسطین اشغالی است و آنها این را بخوبی می دانند .

گفته می شود که اوضاع عربی خوب نیست ؟، پاسخ : چه وقت وضعیت عربی مانع اسراییل بوده و اصلا آنها این موضوع را کی درحساب های خود منظور کرده اند هر گاه تصمیم گرفته اند به لبنان یا غزه یا سوریه و یا یک کشور دیگر عربی حمله کنند.

برعکس ، تمام اطلاعات سیاسی که الان بهتر از سال 2006 است نشان می دهند که دست کم اغلب کشورهای عربی در جنگ 2006 همراه اسراییل بوده اند، عربستان سعودی بطور علنی با آنها بود و کشورهای گروه 8 جمع شدند و بیانیه صادر کردند و در روزهای اول جنگ ما را محکوم کردند و این روسیه بود که تلاش کرد آنها در تصمیم خود بازنگری کنند.

امروز بر مبنای اطلاعات منطقه و بین المللی می گویم که وضعیت مقاومت لبنان نسبت به سال 2006 حتی در سطح منطقه وجهان بهتر است.

اسراییل که با مشکلات داخلی مواجه است، شروع یک جنگ جدید به نفع آن نیست بلکه نیاز دارد ملت های عربی و اسلامی آن را فراموش کنند

شروع یک جنگ اسراییلی جدید قطعا اولویت درگیری با دشمن اسراییلی را متوجه وجدان مردم جهان عرب می کند.

از اینجا می گویم که براساس اطلاعات نظامی و میدانی و همچنین سیاسی، بعید می دانم که اسراییل جنگی را علیه لبنان شروع کند

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش ، آیا اسراییل شیهد حاج حسن اللقیس را ترور کرد؟ گفت: ما اینگونه برداشت کردیم و اطلاعات اولین این را می گفت و این خیلی بداست که اسراییل اینقدر نزدیک شده باشد و البته مشکل این است که اسراییل همیشه نزدیک است.

ادامه دارد ...

خاورم ** 1324
کد N208418

وبگردی