آفتاب

سخنرانی ویدئویی ادوارد اسنودن در یک گردهمایی در شیکاگو

سخنرانی ویدئویی ادوارد اسنودن در یک گردهمایی در شیکاگو

نیویورک، ایرنا- ادوارد اسنودن، افشاگر جنجالی برنامه جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان این کشور روز شنبه از طریق ارتباط ویدئویی برای یک گردهمایی در شیکاگوی آمریکا سخنرانی کرد و خواستار تحقیق آزادانه رسانه ها درباره ابعاد خطرناک شنود اطلاعات خصوصی مردم آمریکا توسط سازمان امنیت این کشور شد.

به گزارش ایرنا اسنودن که مورد تشویق گسترده حضار در یک گردهمایی کوشندگان حقوق بشر قرار گرفته بود هشدار داد که ابعاد جاسوسی سازمان امنیت آمریکا از مردم این کشور بسیار فراتر از صرف خواندن ایمیل ها یا گوش کردن مکالمات تلفنی است و رسانه ها باید بتوانند آزادانه عمق این مساله را شکافته و عیان کنند.

اسنودن از طریق ویدئو کنفرانس و از مسکو برای ای نشست سخنرانی می کرد.

گردهمایی کوشندگان حقوق بشر روز شنبه در هتلی در مرکز شهر شیکاگو برگزار شد که در ان نزدیک هزار نفر حضور داشتند.

علاوه بر اسنودن، گلن گرینوالد که در افشای برنامه جاسوسی دولت آمریکا نقش داشت نیز در این گردهمایی سخنرانی کرد.

ادوارد اسنودن پیمانکار فنی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا است که به اطلاعات طبقه بندی شده ای از برنامه های فوق سری سازمان امنیت کلی آمریکا از جمله برنامه شنود پریزم را به روزنامه های گاردین و واشنگتن پست لو داد.

وی هم اکنون به عنوان پناهنده در روسیه به سر می برد.

اخیرا رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، ادوارد اسنودن را تلویحا مزدور روسیه دانست و گفت که وی در جریان گردآوری و افشای اسرار امنیتی آمریکا از دستگاه امنیتی روسیه کمک گرفته است.

به گفته وی هیچ مقامی در واحد مبارزه با ضد تروریسم آمریکا فکر نمی کند که اسنودن تحت تاثیر سازمان امنیت روسیه قرار نداشته است. ما معتقدیم او تحت نفوذ این سازمان بوده و هست.

راجرز از حمایت ادوارد اسنودن از روسیه و اقدام های آن ابراز شگفتی کرد و گفت مردم آمریکا باید در این باره آگاه باشند.

اروپام 2251 **1908
کد N208318

وبگردی