آفتاب

ضعف آمریکا ژاپن را نگران کرده است

ضعف آمریکا ژاپن را نگران کرده است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به ضعف آمریکا در برابر روسیه در جریان مواجه با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از نگرانی ژاپن در قبال اراده و توان آمریکا برای دفاع از ژاپن در برابر چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، کمتر کسی فکر می کرد تفاهم نامه بوداپست که توسط رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1994 امضاء شد امروز بر همکاری دفاعی آمریکا و ژاپن تاثیر بگذارد.

بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 1994 در بوداپست مجارستان با امضای یک توافقنامه متعهد شد که اگر اوکراین تسلیحات هسته ای خود را تحویل دهد، به تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.

در این مطلب این روزنامه آمریکایی با اشاره به تصرف شبه جزیره کریمه توسط روسیه و عدم هیچگونه اقدامی از سوی آمریکا  آمده است :اکنون مقامات آمریکایی از این توافقنامه بوداپست فاصله گرفته اند، اما در عین حال مجبور شده اند اطمینان هایی به متحدان آسیایی خود بدهند.

نویسنده با اشاره به محکومیت اقدام روسیه در شبه جزیره کریمه از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که در عین حال احتمال اقدام نظامی علیه روسیه را رد کرده است می نویسد: همین واکنش موجب نگرانی عمیق مقامات ژاپنی شده است.

یک مقام نظامی بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده است در همین خصوص می گوید: مقامات ژاپنی به طور مداوم از ما سوال می کنند که آیا شما  قصد دارید با ما هم همین کار را بکنید؟

این روزنامه آمریکایی به نقل از یک یک مقام ژاپنی که خواسته است نامش فاش نشود نوشت: ما فقط خواستار تعهد آمریکا هستیم.

در ادامه این روزنامه می نویسد، مقامات دولت آمریکا می گویند همچنان به دفاع از ژاپن متعهد هستند اما از بیان احتمال مداخله نظامی آمریکا در اختلاف میان ژاپن و چین بر سر جزایر سینکاکو خودداری می کنند و همین امر باعث شده است تا با وجود سفر وزیر دفاع آمریکا به ژاپن و تاکید بر تعهد آمریکا به دفاع از این کشور برخی از تحلیلگران ژاپنی معتقد شوند که واکنش آمریکا به بحران کریمه هیچ قوت قلبی برای ژاپن ایجاد نکرده است.

ساتورو ناگائو، یک کارشناس امور امنیتی در دانشگاه توکیو با اشاره به ضعف عملکرد آمریکا در شبه جزیره کریمه در مقابل روسیه گفت: اتفاقات در کریمه این سوال را مطرح کرده است که آیا آمریکا تمایل و قدرت متوقف کردن چین را دارد یا خیر.
به نوشته این روزنامه آمریکایی کارشناسان و تحلیلگران ژاپنی خواستار این هستند که دولت آمریکا به حمایت های لفظی از ژاپن اکتفا نکنند و اقداماتی عملی و سمبلیک برای این گفته هایشان ارائه کنند.

کد N208037

وبگردی