آفتاب

گزارشی ازآخرین تحولات انتخاباتی در هند

گزارشی ازآخرین تحولات انتخاباتی در هند

دهلی نو - ایرنا - بانزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی هند بسیاری از شبکه های رادیو و تلویزیونی با قطع برنامه های عادی به تریبون تبلیغاتی نامزدها تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که پلیس هند روز یکشنبه و کمتر از 24 ساعت مانده به شروع انتخابات مرحله ای مجلس عوام (لوک سابا) اعلام کرد طی عملیاتی موفق شده در یک ایالت شمالی این کشور 63 بمب و پنج کیلوگرم مواد منفجره را کشف و ضبط کند.

ˈراجش کومار ˈ رییس پلیس منطقه ای در ایالت بیهار گفت: با دریافت اطلاعات مبنی بر مخفی شدن گروه های شبه نظامی در منطقه، عملیات جستجو را شروع کردیم که در جریان آن ˈشامبوماندال ˈ سرکرده شبه نظامیان موفق به فرار شد اما دو تن از همدستان وی به همراه مقادیری بمب و مواد منفجره دستگیر شدند.

پیش از این نیز منابع اطلاعتی هند نسبت به افزایش فعالیت های گروه های شبه نظامی با هدف ایجاد بی ثباتی در هنگام انتخابات هشدار داده بودند .

انتخابات مجلس عوام هند فردا(دوشنبه) ساعت هفت صبح به وقت محلی به صورت رسمی در برخی ایالت های این کشور آغاز می شود به صورت مرحله ای به سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

این در حالیست که مناظره کاندیداها و نمایندگان آنان، گفت وگو درباره برنامه های آینده و پخش گزارش های خبری درباره انتخابات از جمله برنامه هایی است که از شبکه های گوناگون رادیو و تلویزیونی هند در حال پخش شدن است .

در این میان صدها روزنامه هندی نیز بیشترین صفحات و مطالب خود را به اخبار و بحث های انتخاباتی اختصاص داده اند.

راه اندازی کاروان های تبلیغاتی، برگزاری میتینگ های انتخاباتی در پارک ها و محلات، انجام سخنرانی در مجالس، محافل و همایش ها و توزیع پلاکاردها و تراکت از دیگر شیوه های تبلیغات نامزدها شانزدهمین دوره انتخابات مجلس هند به شمار می آید.

دراین حال برخی جناح ها و احزاب با درج اخبار و گزارش هایی اقدام به افشاگری علیه رقبای خود می کنند. در خبری از سوی روزنامه های محلی آمده که 147 نفر از نامزدها این دوره از انتخابات هند دارای پرونده جنایی هستند.

در همین حال بسیاری از نامزدها تلاش می کنند با دادن وعده های تبلیغاتی آرای اقلیت های قومی و مذهبی را جذب کنند. مسلمانان هندوستان با 13درصد جمعیت بزرگترین اقلیت این کشور هستند.

این در حالیست که مسلمانان هند نیز تلاش می کنند در محافل و مجالس دینی و مذهبی از جمله در مراسم نماز جمعه در مورد نامزدهای مورد نظر خود اطلاع رسانی کنند.

خبر دیگر اینکه گفته می شود حزب تازه تاسیس عام آدمی بیشترین تعداد نامزدها را معرفی کرده است. این 426 تن از نامزدهای خود را برای انتخابات لوک سابا معرفی کرده حال آنکه حزب مخالف و کهنه کار بی جی پی 415، حزب حاکم کنگره 414 و حزب سماج وادی 160نفر را تاکنون معرفی کرده اند.

حزب سماج وادی (اس.پی) در بیانیه انتخاباتی قول داده که در صورت تشکیل دولت در هند، قانون اساسی را به منظور اختصاص سهمیه به مسلمانان در مشاغل دولتی اصلاح خواهد کرد.

رهبران مسلمان این قول حزب ساماج وادی را رد نموده اند. سید احمد بخاری امام مسجد جامع دهلی گفته که ملایم سینگ یادو رهبر حزب ساماج وادی چگونه می تواند در خصوص اعطای تسهیلات به مسلمانان در سطح بالا قول دهد درحالیکه وی در ایالت اوتارپرادش که حکومت را در اختیار دارد طبق قول عمل نکرده و به مردم مسلمان این ایالت تسهیلاتی اعطاء ننموده است.

احمد بخاری یادآور شد، ملایم سینگ یادو به هنگام انتخابات در ایالت اوتارپرادش قول داده بود که 18درصد از شغل های دولت ایالتی را به جامعه مسلمان اختصاص خواهد داد اما به آن عمل نکرده و حتی مسلمانان در پنج درصد مشاغل دولتی سهم ندارند.

وی تصریح کرد: یادو همچنین قول داده بود که جوانان بی گناه را از زندان آزاد خواهد کرد اما واقعیت این است که هیچ کس از زندان آزاد نشده بلکه شماری دیگر از افراد بی گناه به اتهام تروریسم دستگیر شده اند.

انتخابات مجلس عوام هند که در نهایت به تشکیل دولت جدید در این کشور منجر خواهد شد از فردا و برای کسب اطمینان از شرایط امنیتی در 9 مرحله برگزار خواهد شد و تا 12 ماه می (22 اردیبهشت) نیز ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات هند شمارش آراء از 16 ماه می (26 اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

در این انتخابات رقابت اصلی میان دو حزب اصلی یعنی طرفداران ˈنارندرا مودیˈ رهبر ملی گرای هندو از حزب مخالف بی جی پی با حزب حاکم کنگره (حزب خانواده نهرو-گاندی) خواهد بود.

تعداد واجدان شرایط شرکت در این دوره از انتخابات با افزایش 100 میلیون نفری نسبت به دوره قبل یعنی سال 2009 به بیش از 814 میلیون نفر رسیده است .

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N207827

وبگردی