آفتاب
نیویورک تایمز:

آسمان کشورها همچنان عرصه تاخت و تاز پهپادهای امریکا هستند

آسمان کشورها همچنان عرصه تاخت و تاز پهپادهای امریکا هستند

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: به رغم آن که دولت آمریکا پرواز هواپیماهای بدون سرنشین این کشور را بر فراز آسمان یمن ممنوع اعلام کرد, اما آسمان یمن, پاکستان و سایر کشورهای جهان همچنان عرصه تاخت وتاز پهپادهای سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) است.

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است:به دنبال کشتار غیرنظامیان که توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن صورت گرفت, کاخ سفید سال گذشته پرواز این هواپیماها را در یمن ممنوع اعلام کرد.

این دستور را فقط وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اجابت کرد و سیا همچنان هواپیماهای بدون خلبان خود را طبق روال سابق به بهانه عملیات مبارزه با تروریسم در یمن به پرواز در می آورد.

سیا همین ماموریت را در پاکستان هم اجرا می کند و حتی بعد از خروج امریکا از افغانستان به آن ادامه می دهد.

این سازمان در اردن هم فعالیت نظامی دارد، البته نه در قالب پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بلکه در یک ماموریت محرمانه و در راستای آموزش نظامی و تسلیح مخالفان دولت سوریه فعال است.

این در حالی است که دولت اردن حضور نظامیان خارجی را در خاک این کشور ممنوع اعلام کرده است.

بیش از یک سال پیش ˈجان او برنانˈ مدیرکل (سیا) در جلسه تائید صلاحیتش در کنگره اعلام کرد که زمان کاهش دامنه وظایف و ماموریت های این سازمان بزرگ شبه نظامی و بازگشت آن به همان قالب سنتی اجرای عملیات های جاسوسی, جمع آوری و تحلیل اطلاعات فرا رسیده است.

برنان ماه مه گذشته هم اعلام کرد که باید تعریف مجددی از سیاست های امریکا در قبال موضوع تروریسم عرضه شود. به دنبال آن ˈاوباماˈ دستور العمل جدیدی برای ماموریت های پرواز هواپیماهای بدون خلبان تعیین کرد .

کاخ سفید هم متعاقبا اعلام کرد که عملیات این هواپیماها به تدریج منحصراˈ در قلمرو اختیارات پنتاگون گنجانده می شود.

اما روند اجرای این تغییرات در سیا به خاطر عواملی از جمله قوانین دست و پاگیر اداری , فشارهای کنگره و مطالبات کشورهای خارجی, کند است.

از سوی دیگر، قانونگذاران هر دو جناح کنگره مجدانه مشغول مبارزه هستند تا ماموریت پرواز هواپیماهای بدون سرنشین همچنان در قلمرو اختیارات سیا باقی بماند و از پنتاگون سلب وظیفه شود.

در یمن پرواز این هواپیماها در حوزه اختیارات سیا است و این هواپیماها را از پایگاه امریکا در عربستان به پرواز در می آورد.

در پاکستان هم سیا این ماموریت را برعهده دارد. به دنبال شروع گفت وگوهای صلح با ˈطالبانˈ که اسلام آیاد هم رسماˈ وارد آن شد، این پروازها در پاکستان قطع شد .

به گفته مقامات امریکایی، برنامه پرواز این هواپیماها برای سال های متمادی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل سیا هم اعلام کرده است که ماموریت مبارزه با تروریسم سازمان سیا کما فی السابق ادامه خواهد داشت.

مترجمام**1591**1856
کد N207823

وبگردی