آفتاب

درخواست نیوزلند از ایران برای حمایت از عضویتش در شورای امنیت سازمان ملل

درخواست نیوزلند از ایران برای حمایت از عضویتش در شورای امنیت سازمان ملل

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیوزیلند در دیدار با  وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جرار ون بوهمن، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیوزیلند صبح امروز یکشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد و در خصوص روند توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

 ظریف در این دیدار با اشاره به روابط خوب سیاسی بین دو کشور ، بر وجود ظرفیت های گسترده و فراوان برای توسعه و گسترش روابط دوجانبه بویژه در ابعاد اقتصادی،  بازرگانی و انرژی بین ایران و نیوزیلند تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با استقبال از سفر متقابل مقامات دو کشور افزود : امیدواریم با تلاش سفیر جدید نیوزیلند و اهتمام و پیگیری مسئولین دو کشور شاهد رفع برخی موانع موجود و جهش در سطح مناسبات اقتصادی ایران و نیوزیلند باشیم.

 ظریف همچنین با تشریح دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بهره مندی از انرژی هسته ای و تاکید بر این مهم که سلاح هسته ای در راستای مبانی دینی و دکترین دفاعی ایران نیست ، به دوگانگی رویکرد غرب در برخورد سیاسی با موضوع هسته ای ایران علیرغم حمایت از برنامه اتمی و استفاده کشورمان از انرژی صلح آمیز هسته ای در دوره قبل از پیروی انقلاب اسلامی اشاره کرد .

وی افزود : ایران در عین تلاش برای استفاده از حقوق مشروع خود در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ، نگرانی مشترکی با بسیاری از کشورهای جهان در ارتباط با توسعه سلاح های کشتار جمعی و عاری سازی جهان از سلاح اتمی در عرصه منطقه ای و بین المللی دارد و معتقدیم تداوم روند مذاکرات کنونی و حصول توافق نهایی یک مسئولیت سنگین و مشترک و در راستای منافع هر دو طرف است.

وزیر امور خارجه با اشاره به حوزه های مشترک همکاری امنیتی و اقتصادی بین ایران و بسیاری از کشورهای جهان از جمله در غرب ، به رشد پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم اشاره کرد و افزود : ایران همواره آمادگی خود را برای تعامل سازنده در این راستا اعلام کرده است.

جرار ون بوهمن نیز در این دیدار با ابلاغ سلامهای وزیر امور خارجه کشورش ، پیام کتبی تبریک وی را به مناسب سال نو و عید نوروز تسلیم ظریف کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد منطقه ای و بین المللی به خصوص نقش مهم کشورمان در روند توسعه سیاسی ، امنیتی و اقتصادی و ثبات و امنیت در منطقه ، بر عزم کشورش برای توسعه و گسترش روابط همه جانبه با ایران به خصوص در ابعاد اقتصادی و بازرگانی تاکید کرد.

بوهمن همچنین بر موضوع شفاف کشورش در حمایت از حق ایران در بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس معیارهای بین المللی و در چارچوب ان پی تی تاکید کرد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیوزیلند در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به نامزدی کشورش برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، گزارشی از تلاشهای کشورش در حمایت از صلح و امنیت در مناطق مختلف جهان از جمله در قاره آفریقا ارائه کرد و خواستار حمایت کشورمان از عضویت نیوزیلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

وی همچنین با اشاره به نقش حساس و موثر ایران در تثبیت ثبات و امنیت در منطقه از جمله افغانستان بر آمادگی کشورش برای تداوم و تقویت تعامل و همکاری بین تهران و ولینگتون در عرصه های بین المللی تاکید کرد.
 

کد N207691

وبگردی