آفتاب

جهانگشای ایرانی/راست و دروغ‌هایی که درباره کوروش می‌گویند

جهانگشای ایرانی/راست و دروغ‌هایی که درباره کوروش می‌گویند

عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب «شناخت کوروش‌، جهانگشای ایرانی» خبر داد و گفت: در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغ‌هایی که درباره کوروش گفته می‌شود، بررسی شده است.

این مترجم درباره این کتاب به ایسنا گفت: «شناخت کوروش‌، جهانگشای ایرانی» تقریبا 750 صفحه است که 250 صفحه آن ضمایم و یادداشت‌های پایانی است که هنوز آن‌ها را ترجمه نکرده‌ام، اما ترجمه متن کتاب تمام شده است.

مخبر درباره اصل این کتاب توضیح داد: کتاب تألیف رضا ضرغامی ایرانی‌تبار ساکن آمریکاست و در سال 2013 توسط یک ناشر آمریکایی چاپ شده و کپی‌رایت آن را نیز نشر مرکز خریده است.

او افزود: درباره این کتاب شخصیت‌های خیلی معتبر و ایران‌شناسان برجسته‌ای نظر داده‌ و از کتاب تعریف کرده‌اند. از نظر من هم که مؤلف کتاب زحمت زیادی برای تألیف آن کشیده است. با این حال پژوهش بر روی کوروش هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیست، چون همواره اسناد و مستندات تازه‌ای پیدا می‌شود و ممکن است باعث تغییر برخی از نظریات پیشین شود.

مخبر ادامه داد: در این اثر آقای ضرغامی تمام منابع اعم از منابع یونانی، سنگ‌نوشته‌ها و مستندات را با هم مقایسه کرده است. همچنین بخش‌های داستانی، افسانه‌یی و تاریخی مربوط به کوروش را تفکیک و سعی کرده است تصویری نسبتا کامل از این شخصیت و دنیای آن روزگار ارائه دهد و تفاوت‌های کوروش را با دیگر فرمانروایان دنیای آن روز مثل آشور‌، بابل و همچنین فرمانروایان بعدی ایران نشان دهد.

این مترجم اضافه کرد: مؤلف کتاب برای نگارش آن مطالعات زیادی انجام داده و همین باعث شده است که درباره این مسأله که چگونه شخصی مثل کوروش ظرف مدت 11 سال کشوری را از زیر حملات بابلی‌ها و آشوری‌ها نجات می‌دهد و ایران را به قدرت اول آسیا تبدیل می‌کند پیشنهاد و نظر بدهد.

6060

 

کد N207416

وبگردی