آفتاب

انتخابات سراسری پارلمان مجارستان آغاز شد

انتخابات سراسری پارلمان مجارستان آغاز شد

تهران-ایرنا- مردم مجارستان برای انتخاب نمایندگان مجلس این کشور امروز (یکشنبه) پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دویچه وله، رای گیری در بیش از 10 هزار حوزه راس ساعت 4 صبح به وقت گرینویچ (7:30 صبح به وقت تهران) آغاز و 17 به وقت گرینویچ (20:30 به وقت تهران) پایان می یابد. احتمال می رود نتیجه غیر رسمی انتخابات شامگاه یکشنبه منتشر شود.

براساس این گزارش، هشت میلیون نفر جمعیت واجد شرایط رای دهی این کشور برای انتخاب 196 نماینده مجلس پای صندوق های رای می روند. قانون انتخاباتی جدید مجارستان که از ژانویه 2012 تصویب شده است، شمار نماینده های مجلس را از 386 به 196 تن کاهش داد و انتخابات را یک دوره ای کرد.

اقلیت های قومی مجار ساکن کشورهای اروپای مرکزی که به دلیل باز تعریف مرزها بعد از جنگ جهانی دوم در آن کشورها به زندگی خود ادامه دادند، برای اولین بار می توانند در این انتخابات شرکت کنند؛ اما انتظار نمی رود تاثیر چندانی بر نتیجه انتخابات داشته باشند.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد ˈویکتور اوربانˈ نخست وزیر فعلی این کشور و رییس حزب ˈفیدزˈ از 51 درصد حمایت رای دهندگان برخوردار است. اما هنوز معلوم نیست چه حزب یا گروهی می تواند در مجلس بعد از فیدز اکثریت را کسب کند.

ویکتور اوربان نخست وزیر پنجاه ساله فعلی مجارستان بارها با اتحادیه اروپا و سرمایه گذاران خارجی بر سر آنچه حفظ منافع ملی مجارستان می خواند مشاجره کرده است، اما بسیاری از رای دهنده های مجارستانی به دلیل تثبیت وضعیت عمومی مالی کشور و کاهش بهای قبوض برق و گاز از وی راضی هستند.

در صورتی که اوربان بتواند اکثریت دو سوم نمایندگان مجلس را که اکنون در اختیار دارد حفظ کند؛ وی خواهد توانست قانون اساسی را تغییر دهد. همچنین باید دید آیا حزب ˈجابیکˈ می تواند طی ائتلاف با احزب چپ گرا و اتحاد آنها، دومین حزب دارای کرسی های مجلس باشد.

ائتلاف متشکل از گروه های چپ میانه و پنج گروه چپ گرا تحت امر ˈآتیلا مشترهازیˈ و حزب ˈسوسیالیستˈ نتوانسته رای دهنده ها را به اندازه کافی به خود جذب کنند. نظرسنجی ها نشان داده است ائتلاف تحت امر ˈمشتر هازیˈ حمایت 23 تا 28 درصد رای دهنده ها را به خود اختصاص داده است.

در همین حال، حزب راست افراطیˈجابیکˈ که سومین رتبه را در مجلس در اختیار دارد؛ توانست رای دهنده های بیشتری را به خود جلب کند. انتظار می رود حزب جابیک در انتخابات روز یکشنبه موفقیت بیشتری به دست آورد.

اروپام**9157 **1485** 1064
کد N207234

وبگردی