آفتاب
نایب رئیس خانه معدن ایران:

عزم ملی و مدیریت جهادی ضامن تکامل معادن و صنایع معدنی خواهد شد

عزم ملی و مدیریت جهادی ضامن تکامل معادن و صنایع معدنی خواهد شد

تهران - ایرنا - نایب رئیس خانه معدن ایران گفت: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در حقیقت ضامن تکامل بخش معادن و صنایع معدنی خواهد شد.

محمدرضا بهرامن روز یکشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه درون زا بودن و تکیه بر ظرفیت ها و امکانات داخلی در عین برون گرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، در حقیقت حرکت مصرف کنندگان به سوی کالاهای تولید داخلی را نظم می بخشد و سبب می شود تا تولیدکنندگان ارتقا کیفیت تولیدات را در دستور کار قرار دهند.

وی تاکید کرد: امروز می توان به درستی با تکیه بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از فرصتها برای رشد و تقویت تولید معادن و صنایع معدنی بهره گرفت.

به گفته بهرامن، میزان ذخایر قطعی اکتشافی معادن کشور حدود 37 میلیارد تن می باشد که ارزش اقتصادی آن 770 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در واقع حکم راهبرد کلی برای دولت یازدهم محسوب می شود لذا می توان در سال جدید سیاستهای اقتصادی را بازنگری و در فرهنگ تولید و مصرف کشور با رویکرد تقویت تولید و اشتغال روبه جلو حرکت کرد.

بهرامن با بیان اینکه آمارهای رسمی نشان می دهد صنایع معدنی سهم 30 درصدی در سرمایه گذاری صنعتی و معدنی کشور را به خود اختصاص داده اند، گفت: معادن و صنایع معدنی 25 درصد سهم در اشتغال صنعتی و معدنی دارند.

وی برگزاری مذاکرات ژنو را زمینه ساز فضای مناسب برای فعالیت های اقتصادی دانست و گفت: شرایط برای شکست تحریم ها فراهم شده، زیرا تداوم آن وضعیت فضای سرمایه گذاری صنعتی - معدنی را مختل و مخدوش می ساخت.

به اعتقاد بهرامن، تحریم ها راه را برای فعالیت اقتصادی زیرزمینی فراهم و پیامد خروج بخش خصوصی واقعی از صحنه را مهیا می ساخت.

وی تاکید کرد: اتکا به دیپلماسی سیاسی کافی نیست، زیرا ارتباطات بین المللی در حوزه های اقتصادی و علمی با محوریت تشکل های مدنی بسیار قابل توجه است.

بهرامن گفت: خودباوری و متکی به توانمندی در حوزه های مختلف به ویژه استفاده از معدن و صنایع معدنی می تواند به عنوان مشخصه اقتصاد مقاومتی محسوب شود.

نایب رئیس خانه معدن ایران اضافه کرد: تحریم ها پیامد پنج برابر شدن حجم نقدینگی در کشور و تورم بی سابقه 40 درصدی را داشت و اکنون با تدابیر اتخاذ شده مسیر نزولی را طی می کند.

وی افزود: چنانچه ایران یک درصد از کل سرمایه گذاری خارجی (معادل 15 میلیارد دلار) را جذب نماید، با توجه به جمعیت، وسعت جغرافیایی و منابع عظیم معدنی و ذخایر نفت و گازی که در کشور وجود دارد، می توان با یک راهبرد دقیق، آن را محقق ساخت.

بهرامن یادآور شد: شمار معادن فعال کشور اکنون بالغ بر پنج هزار و 700 معدن و قرار است در سال پایانی برنامه پنجم توسعه (1394) میزان استخراج مواد معدنی به 570 میلیون تن برسد.

اقتصام (4)1559**1558
کد N207157

وبگردی