آفتاب
تصویب لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و پاکستان/

قاضی پور: پاکستان محل استقرار تشکیلات القاعده است/نماینده زاهدان: دولت پاکستان سر تا پا دروغ و همکار اشرار است

قاضی پور: پاکستان محل استقرار تشکیلات القاعده است/نماینده زاهدان: دولت پاکستان سر تا پا دروغ و همکار اشرار است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان به بررسی لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان پرداختند که در جریان بررسی این لایحه پس از ارایه گزارش از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این لایحه با 187 رای موافق ، 14 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید که این لایحه شامل تشکیل کارگروه های مشترک همکاری بین دولت پاکستان و دولت جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مهر، در جریان بررسی این طرح موافقان و مخالفان به ایراد سخنرانی پرداختند.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با این لایحه گفت: این موافقتنامه 11 ماده دارد ولی در هیچکدام عملیات مشترک، استقرار نیرو در مرز به طور مشترک، اجازه تعقیب ضد انقلاب در خاک همسایه نیامده است.

وی با اشاره به گروگانگیری 5 مرزبان ایرانی افزود: این 5 مرزبان در مرز پاکستان ربوده شده و به خاک پاکستان برده شده اند، گروه های مسلح اسلحه های خود را از کجا می آورند یا از ارتش پاکستان یا از گروه های دیگر تروریست آن را دریافت کردند.

قاضی پور ادامه داد: ما موافقتنامه همکاری را به نفع جمهوری اسلامی ایران نمی دانیم زیرا این لایحه نقص و اشکال عمده دارد .

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر این لایحه با این ضعف ها تصویب شود نیروهای مسلح هیچ اقدام عملی نخواهند داشت فقط سالی دو بار وزیر کشور ما با پاکستان در اسلام آباد و تهران مذاکره خواهند کرد.

وی گفت: جان صدها مردم عشایر و مرزبان بلوچستان و سیستان در خطر است و بسیاری در این راه به شهادت رسیده اند در حالی که باید از آنها دفاع کنیم.

قاضی پور خاطرنشان کرد: پاکستان مرکز استقرار تشکیلات القاعده و سلفی ها است.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان نیز در موافقت با این لایحه گفت: دولت پاکستان سرتاپا دروغ است، همیشه با اشرار همکاری داشته و سیستم اطلاعات و امنیت آن همگی تکفیری و وهابی هستند.

وی افزود: متاسفانه دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار بد عمل کرده و در اتفاقات اخیر هم کارش ایرادات بسیاری داشت که البته بعد از آزادی مرزبانان به این مساله به طور جدی پرداخته خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پاکستان به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده ادامه داد: ما قرارداد استرداد مجرمین را با دولت پاکستان داشتیم اما همیشه دولت پاکستان از این مساله طفره رفته و گفته این گروه ها در خاک ما نیستند.

شهریاری گفت: دولت پاکستان یک دولت متخاصم با جمهوری اسلامی ایران است، کدام کشور همسایه این همه ضربه به ما وارد کرده که بهترین فرزندان ما را به شهادت رسانده باشد؛ چرا وزارت خارجه این همه مماشات می کند و چرا این همه مماشات کرد که فرزندمان دانایی فر به شهادت رسید.

وی ادامه داد: برای آن که بهانه ای به دولت پاکستان دهیم و بگوییم یک توافقنامه بین ما وجود دارد علیرغم این که پاکستان در بلوچستان هیچ حاکمیتی ندارد و کمکی به مردم ما نمی کند باید با این توافقنامه موافقت کنیم.

شهریاری با اشاره به این که همه فرصت ها در مرز مشترک ایران و پاکستان به تهدید تبدیل شد ادامه داد: علت آن دولت پاکستان و بی تدبیری های مسئولان دولتی ما، وزارت خارجه و سیاستمدارانی است که فقط لبخند را پیشه گرفته ا ند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید پیگیر خون این عزیزان باشد، باید بمباران هوایی کرد یا با موشک آنها را زد زیرا مکان این گروهک ها مشخص است ما باید مطالبات مان را پیگیری کنیم.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اتفاقات اخیر اقداماتی توسط محل ها صورت گرفت که نباید آن را به حساب وزارت خارجه و دولتی ها بگذاریم.

در ادامه بررسی این لایحه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مخالفت با این لایحه گفت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان و همسایگان پاکستان اولویت دارد و یکی از اولویت های ما نگاه به شرق است.

وی افزود: سوال اینجاست که آیا دولت پاکستان مسئولیت پذیری دارد یا نه، هنوز معلوم نیست که از بین 5 مرزبان ربوده شده سرنوشت یکی از این عزیزان چیست، آیا او را شهید کردند یا برای باجگیری های بعدی نگه داشتند.

جعفری ادامه داد: انتظار ما از دولت پاکستان این است که آیا به عنوان یک دولت مستقل و تصمیم گیر هست یا نه، آیا دولتی که از آمریکا این همه تمکین می کند آماده همکاری لازم برای دفع شر مظاهر فساد و همه گروه های ضد بشری را در مرحله عمل دارد یا نه.

این نماینده مجلس گفت: اهمیت استراتژیک روابط ایران و پاکستان بر کسی پوشیده نیست. به نظر می رسد دست سرویس های مرموز اطلاعاتی در پاکستان و غیرپاکستان به خوبی روشن است.

وی با اشاره به این که دغدغه ما ضمانت اجرایی این توافقنامه است گفت: آیا در صورتی که دولت چاکستان ابراز عجز کرد اجازه تعقیب تروریست ها در خاک همسایه به ما داده می شود، آیا گشت مشترک را می پذیرد و آیا استقرار نیروهای نظامی را در مرز قبول می کند یا نه.

همچنین ناصر موسوی لارگانی دیگر موافق این لایحه گفت: اگر فردا روزی مشکل دیگری همچون مشکل مرزبانان پیش آمد و عامل آن گروه های منحرف و تکفیری در پاکستان بودند موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان نداشته باشیم نمی توانیم ایرادی بر دولت همسایه بگیریم.

وی افزود: به نظر می رسد تمام آن چه لازم است در این سند حقوقی ذکر شده است، روابط ایران و پاکستان رابطه دیرینه دارد و این رابطه برخاسته از مشترکات فرهنگی و سیاسی دو کشور است و طیف وسیعی از مسایل فرهنگی، مذهبی و زبانی را شامل می شود.

موسوی لارگانی گفت: اگر این موافقتنامه را تصویب کردیم اما دولت پاکستان باز هم سرپیچی کرد و به کسانی که علیه نظام ما حرکت می کنند کمک نمود مجلس دستش باز است که قانون دیگری در این باره تصویب کرده و روبروی دولت پاکستان بایستد.

کد N207116

وبگردی