آفتاب

پاکستان 13 زندانی طالبان را آزاد می‌کند

پاکستان 13 زندانی طالبان را آزاد می‌کند

وزیر کشور پاکستان اعلام کرد، اسلام‌آباد به عنوان "نشانه حسن نیت" برای کمک به مذاکرات کنونی صلح با شبه نظامیان طالبان، 13 زندانی طالبان دیگر را آزاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که طالبان پاکستان روز جمعه مدت آتش‌بس را تا شش روز تمدید کرد و گفت، این اقدام را انجام دادند تا به دولت فرصت بیشتری برای رسیدگی به درخواست آزادی زندانیان غیرنظامی و عقب‌نشینی نیروها دهند.

نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان پس از دیدار با طالبان و کمیته صلح دولت به خبرنگاران گفت: دولت اسلام‌آباد تصمیم گرفته تا به نشانه حسن نیت 13 زندانی طالبان را آزاد کند.

وی ضمن تاکید مقابله به مثل با شبه نظامیان طالبان، خواستار آزادی محمد اجمل، استاد ارشد دانشگاه و همچنین پسران سلمان تاثیر، فرماندار سابق استان پنجاب و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر سابق کشور و همچنین چندین تن از خارجی‌ها و کارمندان دولت شد.

نثار علی خان گفت: طالبان نیز باید پاسخ متقابل داده و زندانیان غیرنظامی را آزاد کنند. این مذاکرات صلح را به کشور می‌آورد.

دولت پاکستان در فوریه سال جاری میلادی مذاکره با تحریک طالبان پاکستان را از طریق میانجی‌گران و با هدف پایان دادن به اقدامات خشونت‌آمیز هفت ساله این شبه نظامیان آغاز کرد.

تحریک طالبان پاکستان آزادی زندانیان "غیرنظامی" و ایجاد "منطقه صلح"، جایی که نیروهای امنیتی در آن حضور نداشته باشند را خواستار شده است.

طالبان ماه گذشته میلادی فهرستی از 300 تن از جمله زنان، کودکان و پیرمردان را که به دنبال آزادی آنها است، ارائه داد.

دولت پاکستان روز چهارشنبه 19 تن از مردان قبیله مستقر در وزیرستان جنوبی را آزاد کرده و آنها را "زندانیان غیرنظامی طالبان" خواند.

نثار علی خان افزود: از زمان آغاز مذاکرات صلح با تحریک طالبان پاکستان، حملات به طور چشمگیری کاهش یافته و روند صلح وارد مرحله جدیدی شده است تا دور آتی مذاکرات مستقیم که در چند روز آتی برگزار می‌شود، تعداد زندانیان آزاد شده به 30 تن خواهد رسید.

سمیع الحق، یکی از اعضای کمیته مذاکره‌کننده طالبان به خبرنگاران گفت: یک نشست دولتی با شورای طالبان در دو یا سه روز آینده برگزار خواهد شد. دولت درباره تمامی اقدامات احتمالی به منظور موفقیت مذاکرات صلح صحبت می‌کند و هر دو طرف خواستار صلح پایدار در کشور هستند.

انتهای پیام

کد N206681

وبگردی