آفتاب
تحولات اوکراین/

مردم دونسک خواستار برگزاری همه پرسی استقلال شدند/تاکید اروپا بر همکاری با روسیه

مردم دونسک خواستار برگزاری همه پرسی استقلال شدند/تاکید اروپا بر همکاری با روسیه

مردم شهر دونسک در شرق اوکراین با برپائی تظاهراتی خواستار برگزاری همه پرسی کسب استقلال از کی یف همانند آنچه در شبه جزیره کریمه اتفاق افتاد شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، بیش از  یک هزار نفر از مردم شهر دونسک شب گذشته با برپائی تظاهراتی خواستار برگزاری همه پرسی برای کسب استقلال شدند.

تظاهرات کنندگان با خود دست نوشته هایی را حمل می کردند که بر روی آن عبارت "جمهوری دونسک" نقش بسته بود. مناطق شرقی اوکراین عمدتا روس تبار هستند و با توجه به تحولات اخیر این کشور خواستار کسب استقلال از کی یف و گسترش مناسابت با مسکو شده اند.

تظاهرات کنندگان شهر دونسک همچینین از مردم سایر شهرهای اوکراین خواستند تا دست به اعتصاب سراسری بزنند. این افراد همچینین تاریخ 18 آوریل را به عنوان تاریخ برگزاری همه پرسی کسب استقلال از کی یف اعلام کردند.

به اعتقاد این افراد، دونسک نیز همانند شبه جزیره کریمه باید از اوکراین جدا شود.

تهدید به شکایت از روسیه

اما در ادامه تنش های موجود میان کی یف و مسکو که به دلیل افزایش بهای گاز صادراتی روسیه، به اوج خود رسیده، نخست وزیر اوکراین تهدید به شکایت از روسیه در دادگاه بین المللی کرد.

"آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر اوکراین در اظهاراتی عنوان داشت که کی یف به دلیل افزایش قیمت گاز از سوی روسیه، از این کشور به نهادهای بین المللی شکایت می کند.

یاتسنیوک اعلام کرد : با اقدام روسیه در افزایش ۸۰ درصدی قیمت گاز طبیعی مخالفت نموده و تهدید کرد که اختلاف بر سر قیمت گاز را در دادگاه بین المللی مطرح می کند.

تهدید اوکراین برای شکایت از روسیه به خاطر ادامه اختلافات گازی در شرایطی است که تشدید این اختلافات می تواند منجر به قطع جریان صادرات گاز روسیه به بازارهای اروپایی نیز بشود.

روسیه 30 درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند و 40 درصد گاز صادراتی روسیه به اروپا از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود. آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر موقت اوکراین تاکید کرد، افزایش قیمت گاز صادراتی روسیه برای 2 بار در طول 3 روز نشانه تهاجم اقتصادی مسکو برای مجازات و جریمه مقام های جدید اوکراین است.

شرکت گازپروم روسیه قیمت گاز صادراتی خود به اوکراین را از 268 دلار به ازای هر هزار متر مکعب به بیش از 485 دلار افزایش داده است. این بالاترین قیمت گاز صادراتی روسیه به مشتریان اروپایی به شمار می رود.

تاکید اروپا بر همکاری با روسیه در مورد اوکراین

"ˈفرانک اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان در حاشیه نشست دو روزه وزرای امور خارجه عضو اتحادیه اروپا در آتن گفت: روسیه باید بداند وجود کشوری ورشکسته و در آستانه سقوط در نزدیکی این کشور به نفعش نیست.

در حالی که تنش بین روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز تشدید شده است، اشتاین مایر تاکید کرد اروپا به کمک روسیه برای حمایت اقتصادی از مقام های جدید کی یف نیاز دارد.

وی افزود: موضوع تثبیت اقتصادی همچنین به این امر بستگی دارد که چطور روسیه قیمت انرژی برای فروش به اوکراین را تعیین می کند. به همین دلیل است که ما حتی با وجود اختلاف نظرهایی که بین خود داریم، باید با روسیه گفت و گو کنیم.

اشتاین مایر گفت: به نظر می رسد از چندی قبل تنش تشدید نشده است و در برهه زمانی توقف تشدیدها به سر می بریم. باید از این فرصت استفاده کنیم و شرایط سیاسی را تثبیت کنیم.

مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از آغاز این نشست گفت: همه وزرای خارجه بر تنش زدایی و تلاش برای ترغیب روسیه برای گام برداشتن در این مسیر و مطمئن شدن از گفت و گوهای آتی تاکید دارند.

اشتون با اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای برداشتن تدابیر تنبیهی علیه روسیه ،افزود: مهم است که مطمئن شویم اماده اتخاذ هر اقدام ضروری هستیم. اقدامات ادامه دارد؛ ما برای تعامل با تهدیدها علیه اوکراین متحد هستیم.

اشتون گفت: بسیار مهم است که روسیه نشان دهد در مورد عقب نشینی سربازهایش از مرزهای اوکراین و تنش زدایی جدی است، ما با دقت تحولات را زیر نظر داریم.

"اوانجلوس ونیزلوس" وزیر امور خارجه یونان نیز تاکید کرد: اروپا باید راه های سیاسی و گفتگوی دیپلماتیک را با روسیه بازنگه دارد.

این سخنان در حالی ابراز شد که شماری دیگر از وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تاکید کردند آماده تشدید تحریم ها علیه روسیه هستند؛ زیرا مسکو به افزایش تنش ها ادامه می دهد.

کد N206627

وبگردی