آفتاب

ناتو حضور نظامی خود در لهستان را افزایش می‌دهد

ناتو حضور نظامی خود در لهستان را افزایش می‌دهد

تسنیم نوشت:

 نخست وزیر لهستان روز شنبه تاکید کرد، ناتو قصد دارد طی هفته های آینده حضور نظامی خود در لهستان را افزایش دهد.
به گزارش  رویترز، نخست وزیر لهستان در حالی از تصمیم ناتو برای ارتقای حضور نظامی خود در این کشور طی هفته های آینده خبر داده است که اقدام روسیه در تصرف کریمه و الحاق آن به خاک خود موجب نگرانی شدید کشورهای شرق اروپا شده است. کشورهای شرق اروپا خواستار حمایت ناتو در برابر اقدامات احتمالی روسیه شده اند.

اظهارات دونالد تاسک نخست وزیر لهستان در شرایطی است که وزرای خارجه ناتو در تازه ترین نشست خود تصمیم گرفته اند تا کلیه همکاری های خود با روسیه را متوقف کنند. وزرای خارجه ناتو همچنین بر حمایت خود از کشورهای شرق ناتو از جمله لهستان تاکید کرده اند.

بحران اوکراین و کریمه موجب شده تا سطح روابط روسیه و غرب به پایین ترین حد خود پس از جنگ سرد برسد. روسیه نیز خواستار توضیح روشن ناتو در خصوص افزایش خضور نظامی خود در شرق اروپا شده است.

نخست وزیر لهستان تاکید کرد، تقویت حضور ناتو در لهستان از جمله حضور نظامی به یک واقعیت تبدیل خواهد شد و در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود. مقام های نظامی ارشد ناتو در حال بررسی طرح مربوط به افزایش حضور نظامی در لهستان هستند.

تدابیر ناتو احتمالا شامل اعزام سربازان و تجهیزات نظامی بیشتر به کشورهای شرق اروپا خواهد شد. ناتو همچنین نیروهای واکنش سریع خود را در کشورهای منطقه مستقر خواهد کرد.

لهستان که بیش از 40 سال زیر سیطره و تسلط کمونیسم بوده اکنون به سوی غرب گرایش و تمایل پیدا کرده است. دبیر کل ناتو نیز در پاسخ به نگرانی های روسیه تاکید کرد، اقدامات ناتو در شرق اروپا مطابق با پیمان همکاری 1997 میلادی با روسیه است. بر اساس این پیمان ناتو موافقت خود را با دفاع و حمایت از کشورهای شرق اروپا اعلام کرده است.

52261

کد N206550

وبگردی