آفتاب

وزیر خارجه ترکیه : اظهاراتم درباره ایران مورد سوء تعبیر واقع شده است

وزیر خارجه ترکیه : اظهاراتم درباره ایران مورد سوء تعبیر واقع شده است

تسنیم نوشت:

داوداوغلو  اعلام کرد که هیچگاه ایران را متهم به دست داشتن در انتشار نوارصوتی مقامات عالی‌رتبه دولت عدالت و توسعه و یک مقام نظامی ارشد نکرده است.

به گزارش حریت؛ احمد داواوغلو، وزیر خارجه ترکیه، درباره اظهاراتش به یک روزنامه در مورد نوار صوتی وی و چند تن دیگر از مقامات ترکیه، توضیح داد. این روزنامه به نقل از وی چنین نوشته بود: "زمانی که رویدادی رخ می‌دهد، ابتدا به محافلی که از این ادعاها سود می‌برند نگاه می‌کنم. چه کسانی از این ادعاها سود می‌برند؟ طرفداران اسد در ترکیه، عناصر ساختارهای موازی و قلم‌های طرفدار ایران."

گفت منظورش این نبوده که ایران در انتشار نوار صوتی دست داشته و اظهارات وی مورد سوءتعبیر واقع شده‌اند. "آنچه گفتم کاملا مشخص بود، کاملا مشخص بود که منظورم متهم کردن ایران نبود."

در نوار صوتی منتشر شده، احمد داوداوغلو، وزیر خارجه، حاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی، فریدون سینیرلی‌اوغلو، معاون وزیر خارجه، و ژنرال یاشار گولر، قائم مقام فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه، درباره مداخله احتمالی در سوریه و نیز واکنش‌های احتمالی سایر کشورها به بحث پرداخته‌اند.

گفتگوها ظاهرا حول یک عملیات احتمالی برای تأمین امنیت مقبره سلیمان شاه، پدربزرگ مؤسس امپراطوری عثمانی، در منطقه‌ای در شمال سوریه که در اختیار شبه‌نظامی‌های مخالف دولت اسد است، صورت می‌گیرد.

آنکارا بر اساس توافقنامه سال 1921، زمانی که سوریه تحت حکمرانی فرانسه بود، این منطقه را جزوی از خاک خود می‌داند و ده‌ها نفر از سربازان نیروهای ویژه ترکیه به صورت دائمی در این مقبره مستقر هستند.

23261

کد N206549

وبگردی