آفتاب

اشتون به روسیه هشدار داد/ از تشکیل کشور فلسطین حمایت می‌کنیم

اشتون به روسیه هشدار داد/ از تشکیل کشور فلسطین حمایت می‌کنیم

ایسنا نوشت:

 مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بر اهمیت هماهنگی میان این اتحادیه با کشورهای عربی به ویژه با عربستان جهت برقراری صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس تاکید کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ عنوان داشت، بندهای طرح صلح عربی همچنان قابل اجراست تا همگان در امنیت و صلح به سر ببرند و درگیری‌ها در منطقه پایان یابد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی در منطقه برای به جریان انداختن مذاکرات مستقیم صلح صورت می‌گیرد اتحادیه اروپا تمایل دارد تا با کمیته طرح صلح عربی هماهنگی لازم را به عمل آورد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد: نشست سران اروپا از بیانیه پایانی اجلاس سران عربی در کویت که در آن بر لزوم تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس تاکید شده است، استقبال کرد و به نظر ما دیدگاه‌های کشورهای عربی و اروپایی به هم نزدیک است.

از سوی دیگر، اشتون اظهار کرد: بحران اوکراین افکار عمومی را در اروپا اخیرا به خود مشغول کرده است اما دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز به معنای حفظ امنیت و ثبات اروپاست.

وی تاکید کرد: ما به اصل همکاری میان اروپا و روسیه پایبند خواهیم ماند اما بی‌شک مساله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه باعث ایجاد تنش در داخل اروپا شد و این امری است که ما برای آن تلاش نمی‌کنیم بلکه ما خواهان حفظ امنیت و ثبات تمام کشورهای اروپای شرقی هستیم.

اشتون در ادامه افزود: از آنجا که مجالی برای بازگشت به دوره جنگ سرد نیست تماس‌هایی از سوی مسئولان اروپایی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه وجود دارد. همچنین وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هفته گذشته در بروکسل نشستی را برگزار کردند تا اوضاع کنونی در کریمه و اوکراین را مورد بررسی قرار دهند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عنوان داشت: ما نیز تلاش می‌کنیم تا همکاری برجسته‌ای را با اوکراین برقرار سازیم تا از این طریق این کشور بتواند در اتحادیه اروپا عضو شود. حفظ تمامیت ارضی اوکراین و طبیعتا شرق این کشور برای ما اهمیت دارد. همه آن چیزی که در حال حاضر برای ما اهمیت دارد این است که مانع از اقداماتی شویم که منجر به تقسیم اروپا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما توافقنامه‌ای را با اوکراین جهت گسترش همکاری‌های سیاسی میان اتحادیه اروپا با کی‌یف امضا کردیم و این اقدام با آرمان‌های مردم اوکراین که تمایل دارند بخشی از خانواده اروپا شوند همخوانی دارد و این توافقنامه نشانگر همبستگی ما با مردم و دولت اوکراین است.

52261

کد N206547

وبگردی