آفتاب

بان کی مون: نیروهای حافظ صلح در جمهوری آفریقای مرکزی ناکام ماندند

بان کی مون: نیروهای حافظ صلح در جمهوری آفریقای مرکزی ناکام ماندند

دبیرکل سازمان ملل یک روز پس از خروج نیروهای جمهوری چاد از هیات حافظ صلح در جمهوری آفریقای مرکزی گفت: سربازان آفریقایی و فرانسوی مستقر در جمهوری آفریقای مرکزی به واسطه هرج و مرج این کشور در انجام عملیات‌شان ناکام مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل قرار است در چند روز آینده اعزام 12 هزار نیروی حافظ صلح را به این کشور آفریقایی تصویب کند. این نیروها قرار است زمام امور را از سربازان اتحادیه آفریقا گرفته و تلاش کنند تا به احیای قوانین در این کشور بپردازند.

اما انتظار نمی‌رود که این نیروها تا سپتامبر 2014 مستقر شوند و این امر خود باعث بروز نگرانی‌هایی درباره خلأ امنیتی در کشوری شده که دولت موقت آن در تلاش برای کنترل خشونت‌های داخلی است که از دسامبر 2013 تاکنون بیش از 2000 قربانی داشته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جریان توقف کوتاهش در جمهوری آفریقای مرکزی حین سفر به روآندا کمک بیشتر را به این کشور خواستار شد و گفت: جامعه بین‌الملل در معرض خطر تکرار اشتباهات مربوط به نسل کشی 1994 روآنداست که در آن 800 هزار جان باختند.

وی در جریان سخنرانی در حضور دولت موقت جمهوری آفریقای مرکزی افزود: من به نیروهای اتحادیه آفریقا و فرانسوی پیشنهاد می‌دهم تا تغییراتی ایجاد کنند اما این نیروها به دلیل ناآرامی و هرج و مرج در این کشور آفریقایی ناکام مانده است.

بان کی مون، همچنین خواستار استقرار سریع سربازان و نیروهای پلیس بیشتری در جمهوری آفریقای مرکزی شد اما به این مساله اشاره‌ای نکرد که این نیروهای مازاد از کجا و از چه کشوری هستند.

این مقام مسئول سازمان ملل افزود: جامعه بین‌الملل 20 سال قبل مردم روآندا را ناامید کرد و ما امروز در معرض خطر تکرار آن فاجعه در یک کشور آفریقایی دیگر هستیم.

پس از به دست گرفتن قدرت توسط شبه نظامیان سلکا در سال گذشته میلادی در جمهوری آفریقای مرکزی 2000 سرباز حافظ صلح فرانسوی و 6000 نیروی اتحادیه آفریقا نتوانسته‌اند تاکنون با بحران موجود در این کشور مقابله کنند.

شبه نظامیان مسیحی موسوم به ضد بالاکا از آن زمان تاکنون به سلکاها حمله کرده و باعث کشته شدن صدها تن از آن‌ها و غیرنظامیان دیگر شده‌اند. بانگی، پایتخت این کشور آفریقایی بیش از سایر نواحی درگیر تنش و چالش‌ است و هر روز مردم شاهد درگیری‌های مسلحانه هستند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز قصد دارد در روزهای آتی به آفریقای مرکزی سفرکند.

انتهای پیام

کد N206334

وبگردی