آفتاب

حمایت گسترده پیراهن قرمزهای تایلند از دولت یینگلاک شیناواترا

حمایت گسترده پیراهن قرمزهای تایلند از دولت یینگلاک شیناواترا

رهبر یک جنبش حامی دولت تایلند متعهد شد تا برای جلوگیری از سرنگونی دولت یینگلاک شیناواترا با موسسات قضایی و آژانس‌های نظارتی که به دنبال محکوم کردن وی هستند، مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاتوپورن پرومپهان، رهبر جنبش پیراهن‌ قرمزها این اظهارات را روز شنبه در آغاز یک راهپیمایی سه روزه این جنبش در بانکوک که با هدف مقابله با اعتراض چند ماهه مخالفان دولت و همچنین چالش‌های قضایی یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند برگزار شده است، بیان کرد.

وی در این خصوص به خبرنگاران گفت: ما بیش از همه چیز در خصوص احتمال وقوع جنگ داخلی نگران هستیم و نمی‌خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد، اما در صورت وقوع یک کودتا این حادثه به وقوع خواهد پیوست.

در حالی که تعداد معترضان ضد دولتی تایلند در هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری یافته است اما تهدیدهای قضایی علیه وی افزایش یافته‌ است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که دولت شیناواترا با یک کودتای قضایی رو به رو خواهد شد.

در همین راستا جاتوپورن خطاب به ده‌ها هزار تن از حامیان دولت گفت: مردم تایلند به ناامیدی رسیدند و اگر تلاشی برای به قدرت رسیدن بدون انتخابات رخ دهد، ما با آن مقابله خواهیم کرد.

درگیری‌های تایلند که از پنج ماه پیش آغاز شده است باعث کشته شدن تعداد زیادی و همچنین زخمی شدن بیش از 700 تن شده است.

دادگاه قانون اساسی تایلند روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی یک پرونده در خصوص تخلف نخست‌وزیر این کشور است و در صورتی که وی محکوم شود، باید از سمت خود کناره گیری کند.

علاوه بر این، کمیسیون ملی ضد فساد این کشور نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود که در حال بررسی اتهاماتی علیه یینگلاک شیناواترا است و در صورت محکومیت، وی از وظیفه خود معلق و توسط سنا استیضاح خواهد شد.

شیناواترا که به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام در ماه گذشته میلادی بود با مقابله اپوزیسیون رو به رو شده و در برگزاری کامل آن ناکام ماند و هنوز تاریخی برای برگزاری انتخابات جدید مشخص نشده است.

پیراهن قرمزها از ماه نوامبر تاکنون برای جلوگیری از درگیری و خونریزی با گرو‌ه‌های اپوزیسیون از برگزاری تظاهرات‌های گسترده خودداری کرده بودند.

تظاهرات پیراهن قرمزهای تایلند

انتهای پیام

کد N206257

وبگردی