آفتاب

کاروان بین‌المللی زائران صلح سوریه به تهران رسیدند

کاروان بین‌المللی زائران صلح سوریه به تهران رسیدند

کاروان بین‌المللی زائران صلح سوریه ضمن تاکید بر حمایت از روند صلح و مخالفت با خشونت، تنها راه دستیابی به آرامش در سوریه را گفت‌وگو عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاروان بین‌المللی امداد رسانی به مردم جنگ زده سوریه با عنوان زائران صلح سوریه از سوی اتحادیه بین‌المللی امت واحده و با همکاری مشارکت برخی تشکل‌های بین‌المللی، سازماندهی شده است که اعضای این کاروان از روز جمعه 15 فروردین‌ماه وارد تهران شده و در روز بیستم فروردین، تهران را به مقصد دمشق ترک خواهند کرد.

این کاروان یک حرکت مردم‌نهاد است که از چند کشور مختلف جهان با هدف ارائه کمک‌های انسانی به مردم سوریه تشکیل شده است.

در کنفرانس خبری که بعدازظهر امروز (شنبه) از سوی اعضای این کاروان در تهران برگزار شد، مایرید مگ‌وایر برنده جایزه صلح نبول و از فعالان صلح در کشور انگلیس در سخنانی بیان کرد: همواره آرزوی آن را داشتم که به تهران سفر کنم و اکنون به این‌جا آمده‌ام و عضو این کاروان بین‌المللی هستم تا از این‌جا به سوریه رفته و در خدمت مردم سوریه باشم. معتقدم وقتی یکی از اعضای خانواده دچار مشکل می‌شود، این وظیفه دیگر اعضای خانواده است که به آن کمک کند و این هم وظیفه ما در قبال مردم سوریه است.

او با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به همراه هیات‌های بین‌المللی به لبنان و سوریه گفت: وقتی همراه این هیات به محل کمپ آورگان سوری رفته بودیم از نزدیک با رنج و دشواری‌های مردم سوریه آشنا شدیم. مردمی که از دو طرف درگیر جنگ بودند و دچار آوارگی و گرسنگی بودند و زنان و کودکان هم در این شرایط بودند. این چیزی است که ما سعی می‌کنیم آن را برای همه عنوان کنیم و به مردم سوریه کمک کنیم. آن چه در سوریه می‌گذرد، جنگ و خشونت میان دو طرف است. هم دولت از خشونت استفاده می‌کند و هم جنگجویان خارجی برای تحقق اهداف دولت‌های خارجی مشغول جنگ هستند. ما از دو طرف درگیر می‌خواهیم تا دست از درگیری بردارند و معتقدیم که گفت‌وگو و مذاکره تنها راه تحقق صلح در سوریه است و این خود مردم سوریه هستند که می‌توانند به ایجاد صلح در کشورشان بپردازند.

وی هم‌چنین تاکید کرد: باید تحریم‌ها علیه سوریه برداشته شود چراکه تحریم چیزی جز فشار برای مردم سوریه به همراه ندارد. باید تاکید کنیم که دنیا از جنگ خسته شده و آن چه مردم دنیا دنبال آن هستند، صلح در سوریه، خاورمیانه و جهان است. سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی چیزی جز جنگ برای مردم به ارمغان نمی‌آورند. ما به عنوان زنان دنیا به خاطر نسل آینده باید با خشونت و سیاست‌های جنگ‌طلبانه مقابله کرده و صلح را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

این فعال صلح در پاسخ به این سوال که چگونه باید خشونت‌ها را متوقف کرد؟ گفت: نظامی‌گری باید متوقف شود و آن چه باید اتفاق بیفتد، مصالحه و گفت‌وگو برای ایجاد صلح است.

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که چگونه یک فرد عادی می‌تواند به ایجاد صلح کمک کند؟ گفت: صلح از قلب شروع می‌شود، پس اولین کار این است که برای صلح دعا کنیم و از تمام فرصت‌ها برای ایجاد آن استفاده کنیم. همان‌طور که در مساله فلسطین باید برای تحقق صلح در آن دعا کنیم.

مایرید مگ‌وایر در مورد اقدام تکفیری‌ها در سوریه گفت: باید به این مساله توجه کرد که چه چیز موجب خشونت این‌گونه از افراد شده و آن را متوقف کنیم. ما باید بین دو گزینه صلح و جنگ، صلح را انتخاب کنیم.

در ادامه این کنفرانس خبری، پدر دیو اسمیت از استرالیا گفت: ما اعضای کاروان افرادی سیاستمدار نیستیم بلکه افراد عادی هستیم که دست در دست مردم سوریه برای ایجاد صلح در این کشور کمک می‌کنیم و معتقدیم که مردم سوریه می‌توانند بدون دخالت دیگران به تحقق صلح در کشورشان کمک کنند.

هم‌چنین مادر مریم اگنس، نماینده جریان مصالحه در سوریه در سخنانی گفت: ما از لبنان به تهران آمدیم و هدف ما برقراری صلح در سوریه است. ما برای مصالحه آمده‌ایم چون مصالحه به حقیقت نزدیک است و به ایران آمدیم چون جامعه ایران به حقیقت نزدیک‌تر است.

او با ابراز امیدواری از این که کاروان بین‌المللی یاران صلح بتواند از وجود جامعه بدون خشونت حمایت کند، درباره حضور تکفیری‌ها در سوریه گفت: تکفیری‌ها ابزاری بیش نیستند. آن‌ها ابزاری نظامی در دست برخی‌ها برای تخریب یک ملت و یک سرزمین هستند. این جریان به دنبال اهدافی نظامی است که از مذهب برای سرپوش گذاشتن بر اهدافش استفاده می‌کند.

وی افزود: این جریان به دنبال جنگ طایفه‌یی و مذهبی بین اقشار مختلف سوری است و در این میان تنها راه پاسخگویی به آن‌ها تاکید بر همدلی و اتحاد میان صاحبان مذاهب مختلف است.

اگنس افزود: این جریان برای ما چالش بزرگی است اما اتفاقات سوریه اتفاقاتی پرثمر بود. از این بابت که حقیقت این جریان را برای همه مشخص کرد.

او هم‌چنین به نقش مخرب رسانه‌های غربی در پوشش‌دهی به اخبار مربوط به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: ما نیز از جمله کسانی بودیم که فریب دروغ‌ها و داستان‌های غیرواقعی این رسانه‌ها را خوردیم. مواضع آن‌ها یک رسوایی حقیقی بود رسوایی که آیندگان باید به آن توجه کنند. هم‌چنین باید گفت آن چه رسانه‌ها انجام دادند، برخلاف قوانین حقوق بشری بوده است.

در پایان این کنفرانس خبری، بیانیه‌ اعضای این کاروان قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: کاروان بین‌المللی زائران صلح سوریه حرکتی است مردمی و صلح‌طلبانه که با هدف انتقال کمک‌های انسانی به سوریه و تلاش در جهت تحقق هرچه سریع‌تر صلح و آرامش در این کشور با حضور شخصیت‌ها و فعالان صلح‌طلب از اقصی نقاط دنیا به راه افتاده است.

این بیانیه افزود: این کاروان پس از حضور خود در ایران، به همراه محموله‌ای از کمک‌های بشردوستانه که عمدتا شامل موادی دارویی و پزشکی می‌شود، عازم دمشق شده تا ضمن دیدار با نمایندگان گروه‌های مختلف مردمی، اقدام به توزیع کمک‌های خود در میان جنگ‌زدگان و نیازمندان سوری کند.

اعضای این کاروان که مشتمل بر فعالانی از کشورهای انگلیس، کانادا، لبنان، آلمان، استرالیا، پاکستان، هندوستان و ایران است، بدینوسیله اعلام می‌دارد که:

1- این کاروان به هیچ یک از طرف‌های درگیری‌های سوریه وابسته نبوده و تاکید خویش را بر حمایت از صلح و مخالفت با خشونت ابراز می‌کنند و تنها دستیابی به صلح در سوریه را گفت‌وگو می‌داند.

2- هرگونه مداخله خارجی در سوریه محکوم بوده و این مردم سوریه هستند که بدون هیچ پیش‌شرطی حق تصمیم‌گیری برای آینده خویش را دارند.

3- جنایاتی که به نام دین در سوریه به دست افراطیون تکفیری در قبال اقلیت‌های مذهبی صورت می‌گیرد، به شدت محکوم بوده و ضروری است تمامی دولت‌های منطقه هرچه سریع‌تر نسبت به توقف ارسال سلاح و پول به این جریان‌ها و گروه‌ها اقدام کند.

در پایان اعضای این کاروان از تمامی کشورها و جریانات مردمی می‌خواهند تا نسبت به امدادرسانی به مردم جنگ زده سوریه در هر قالب ممکن و در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

انتهای پیام

کد N205719

وبگردی