آفتاب

تمدید یک ساعته انتخابات افغانستان/ کدام ولایت ها با استقبال مواجه شدند؟

تمدید یک ساعته انتخابات افغانستان/ کدام ولایت ها با استقبال مواجه شدند؟

تشکیل صف های طویل پای صندوق های رای، بازداشت دو مقام افغان به اتهام دخالت در روند برگزاری انتخابات و تمدید یک ساعته انتخابات از جمله خبرهای مرتبط با افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، رای دهندگان افغانی امروز شنبه برای انداختن آرای خود در صندوق های رای و شرکت در انتخاباتی که از آن به عنوان اولین روند دموکراتیک قدرت در افغانستان یاد می شود، صف های طویل تشکیل دادند.

این رسانه غربی در ادامه نوشت زنان و مردان بیش از یک ساعت پیش از آغاز رای گیری در کابل و دیگر شهرهای افغانستان به منظور شرکت در انتخابات صف های طویل تشکیل دادند.

یک زن خانه دار 40 ساله که در مدرسه ای در شرق کابل حاضر شده بود، گفت: مدت زمان زیادی است که از خشونت ها و ناآرامی ها در کشور رنج می برم و خواهان برقراری امنیت در افغانستان هستم، به همین منظور در انتخابات شرکت کرده و امیدوارم که رای من درنظر گرفته شود و هیچ تقلبی در انتخابات رخ ندهد.

رسانه ها با اشاره به حضور فعال مردم در ولایت های هلمند، مزار شریف، کابل، بلخ، بامیان و غزنی و حضور مردم پیش از آغاز رسمی زمان رای دهی و نادیده گرفتن هشدارهای طالبان از برگزاری انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی با نظارت ناظران انتخاباتی خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه نیز از حضور کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، اسماعیل خان معاون اول عبدالرب رسول سیاف، سید فضل الله وحیدى والی هرات و عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای در ساعات اولیه آغاز رای گیری و تاکید این افراد برای حضور مردم در انتخابات و تلاش نیروهای امنیتی برای جلوگیری از بروز تقلب در انتخابات خبر داد.

در همین حال وزارت کشور افغانستان از بازداشت دو مقام افغان به نامهای "سمونیا نذیر" مدیر جنایی فرماندهی منطقه سیدآباد و هارون کارمند ریاست امنیت ملی ولایت میدان وردک در جنوب افغانستان به اتهام دخالت در روند برگزاری انتخابات و تلاش برای پر کردن صندوق های رای گیری خبر داد.

یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز در یک نشست خبری در کابل از تمدید یک ساعته زمان روند رای گیری به خاطر دیر رسیدن کارمندان این کمیسیون به مراکز انتخاباتی در نواحی دور دست خبر داد.

وی با اشاره به باز بودن شش هزار و 212 مرکز رای دهی به روی رای دهندگان در عین حال از مسدود بودن 112 حوزه رای گیری به خاطر نگرانیها از بروز درگیریها و سرمای شدید خبر داد.

کد N205652

وبگردی