آفتاب

تلاش سناتورهای آمریکایی برای به رسمیت شناختن "نسل‌کشی ارامنه"

تلاش سناتورهای آمریکایی برای به رسمیت شناختن "نسل‌کشی ارامنه"

دو سناتور آمریکایی حامی ارمنی‌ها تلاش رسمی خود را برای صدور قطعنامه‌ای در جهت به رسمیت شناختن "نسل‌کشی ارامنه" آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ‌آمریکایی در این خصوص گفت: سال آینده صدمین سالگرد قتل‌عام یک و نیم میلیون ارمنی توسط ترک‌های عثمانی خواهد بود. آمریکا باید سرانجام به اتحادیه اروپا و 11 کشور متحد خود در ناتو بپیوندد تا با به رسمیت شناختن این واقعه، یاد قربانیان آنرا گرامی داشته و حقوق بشر را در سطح بین‌المللی رهبری کند.

ارمنی‌ها معتقدند که یک و نیم میلیون تن از اجدادشان در سال‌های 1915 و 1916 توسط امپراطوری عثمانی کشته شده‌اند. این در حالی است که ترکیه این میزان را تنها 500 هزار تن دانسته و با رد نسل‌کشی، این کشته‌ها را به درگیری‌ها و گرسنگی در جنگ جهانی اول نسبت می‌دهد.

باب منندز، دیگر سناتور دموکرات آمریکایی نیز در این خصوص عنوان کرد: این قطعنامه بر ‌آن تاکید دارد که ما این تراژدی را یاد خواهیم کرد و یاد ارمنی‌های بی‌گناهی را که از وطن خود دور شده و کشته شدند، گرامی می‌داریم. نسل‌کشی ارمنی‌ها باید به رسمیت شناخته شود تا از رخداد دوباره چنین حوادثی جلوگیری به عمل آید.

این لایحه باید در گام اول در کمیته روابط خارجی سنا بررسی شود. دولت باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا مخالف صدور چنین قطعنامه‌ای است.

انتهای پیام

کد N205108

وبگردی