آفتاب

وزیران خارجه اروپا جدیت مسکو را در حل بحران اوکراین خواستار شدند

وزیران خارجه اروپا جدیت مسکو را در حل بحران اوکراین خواستار شدند

وزرای امور خارجه اروپا گفتند، تا زمانی که روسیه با عقب‌نشینی نیروهای خود از مرز اوکراین جدیتش را نشان ندهد، اروپا آرامش نخواهد داشت و باید در خصوص بحران اوکراین محکم بایستد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست دو روزه خود این بحران بی‌سابقه را "بسیار خطرناک" توصیف کرده اما امیدوارند که مسکو برای کاهش تنش‌ها اقدامی انجام دهد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: بسیار مهم است که روسیه با عقب‌نشینی نیروهایش جدیت خود را در کاهش تنش‌ها نشان دهد. ما به دقت رویدادها را دنبال می‌کنیم.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: نیروهای روسیه خروج نمادین از مرزهای اوکراین داشته‌اند. ما شاهد کاهش واقعی تنش‌ها از سوی روسیه نبوده‌ایم. بنابراین اروپا آرامش نخواهد داشت.

این نشست دو روزه یک گردهمایی غیررسمی است که هر شش ماه برگزار می‌شود و تصمیم‌گیری در آن صورت نمی‌گیرد.

این نشست پس از آن صورت گرفت که روسیه برای دومین بار در سه روز گذشته با اعمال فشار بر کی‌یف به واسطه تغییر قیمت گاز باعث شده تا قیمت این سوخت برای اوکراینی‌ها 81 درصد افزایش پیدا کند که این بالاترین مبلغ گاز در اروپا محسوب می‌شود.

اما چندین تن از وزرای امور خارجه اروپا همزمان با تاکید بر حمایت قاطعانه از اوکراین، موافقت کردند تا با مسکو وارد مذاکره شوند.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: در حال حاضر ما این فرصت را داریم که تنش‌ها افزایش نیابد. ما باید از این فرصت برای تثبیت وضعیت سیاسی استفاده کنیم.

هیگ به همراه فرانس تیمرمانز، همتای هلندی خود گفت: این لحظه برای "مرحله سوم" تحریم‌های اقتصادی مناسب نیست اما وزرا باید در صورت نیاز آماده باشد چرا که این وضعیت بسیار خطرناک و وخیم است.

اما این وزرا تاکید کردند که اتحادیه اروپا باید در مقابل فشار مسکو استوار و محکم بایستد.

تیمرمانز گفت: ما باید قاطعانه بر استراتژی خودمان پایدار باشیم.

انتهای پیام

کد N204695

وبگردی