آفتاب

وزیر اول اسکاتلند: آمریکا مانع استقلال ما نخواهد شد

وزیر اول اسکاتلند: آمریکا مانع استقلال ما نخواهد شد

وزیر اول اسکاتلند در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرد که آمریکا با برگزاری همه‌پرسی استقلال و جدایی این منطقه از بریتانیا مخالفت نکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند که رهبر حزب ملی است، اظهار داشت: دولت باراک اوباما، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا به جای این کار شیوه منظم و منطقی بحث در انگلیس درباره آینده اسکاتلند را الگویی برای کشورهای دیگر که با بحران‌های اساسی روبرو هستند، قرار خواهد داد.

سالموند که از حامیان جدایی اسکاتلند از بریتانیاست، در مصاحبه‌ای گفت: من پیش‌بینی نمی‌کنم که آمریکا فشاری به ما وارد کند. گمان نمی‌کنم که آمریکا بخواهد چنین کاری انجام دهد.

وی افزود: برخی اصول در اسکاتلند دخیل وجود دارد؛ یکی از آنها اصل خودمختاری بوده و دیگری اصل برگزاری فرآیند آرام و مبتنی بر رضایت همه‌پرسی است.

این در حالی است که به‌رغم ‌آنها حامیان استقلال اسکاتلند مدت‌ها در نظرسنجی‌ها عقب‌تر از حامیان اتحاد اسکاتلند با انگلیس بودند اما اخیرا نظرسنجی‌ها نشان دادند که اختلاف میان این دو گروه در آستانه برگزاری همه‌پرسی اسکاتلند در ماه سپتامبر در حال کم شدن است.

یک نظرسنجی در تاریخ 20 مارس نشان داد در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند حدود 40 درصد از اسکاتلندی‌ها به نفع استقلال از انگلیس رای خواهند داد و 45 درصد مخالف این مساله باقی خواهند ماند.

سالموند گفت: مقامات دولت آمریکا اظهار نظرهای علنی در خصوص اینکه فرآیند همه‌پرسی اسکاتلند الگویی برای چگونگی اجرای احساسات جدایی‌طلبانه در مقابل برگزاری غیرمنتظره همه‌پرسی شبه جزیره کریمه زیر سایه سربازان روسیه است، بیان کردند.

سالموند تصریح کرد: همه‌پرسی اسکاتلند یک فرآیند پذیرفته شده، دموکراتیک و مبتنی بر رضایت خواهد بود.

وی که اخیرا به نیویورک سفر کرده تا در حمایت از فرهنگ و تجارت در اسکاتلند تبلیغات انجام دهد، گفت: چه کسی می‌داند؟ ممکن است این همه‌پرسی تبدیل به الگویی شود تا جهان بر اساس آن این مسائل را اجرا کند.

این در حالی است که در آمریکا برخی مقامات دولتی نسبت به تجزیه انگلیس به عنوان هم‌پیمان سنتی ‌آمریکا و طرح‌های سالموند برای خارج ساختن ناوگان زیردریایی‌های مجهز به موشک هسته‌ای انگلیس از یک پایگاه دریایی در غرب اسکاتلند ابراز نگرانی کرده‌اند.

سالموند خاطرنشان ساخت: مقامات آمریکا تاکنون نسبت به مساله اسکاتلند متعادل عمل کردند. آمریکا و مقامات دولت این کشور تاکنون به درستی رویکردی بی‌طرف و بررسی شده را در پیش گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N204477

وبگردی