آفتاب

حمایت هاگل از برنامه‌های ژاپن در تقویت امور دفاعی خود

حمایت هاگل از برنامه‌های ژاپن در تقویت امور دفاعی خود

وزیر دفاع آمریکا از برنامه ژاپن برای تقویت ارتش خود و کمک‌رسانی به متحدانش استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "چاک هاگل"، وزیر دفاع ژاپن این حمایت را در مصاحبه با روزنامه "نیکی" ژاپن پیش از سفرش به این کشور اعلام کرد. این مسئله بیانگر شفاف‌ترین حمایت واشنگتن از تلاش‌های توکیو برای تقویت ارتش خود همزمان با مواجه با اقدامات تهاجمی چین است.

هاگل در پاسخی کتبی به روزنامه نیکی گفت: ما از اقدامات ژاپن برای ایفای نقشی موثرتر در این ائتلاف از جمله بررسی مجدد تعابیر قانون اساسی اش مربوط به حق دفاع شخصی جمعی استقبال می‌کنیم.

وزیر دفاع آمریکا امروز(شنبه) به توکیو سفر کرده و قرار است طی این سفر با مقامات دولتی از جمله شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و وزرای دفاع و امور خارجه این کشور دیدار کند.

هاگل در اظهاراتی که خطاب به خبرنگاران در حین انجام این سفر در یک هواپیمای نظامی ایراد کرد، گفت: در تعهد کامل ما به امنیت ژاپن هیچ ضعفی وارد نخواهد شد.

وی در خصوص این که پاسخ آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، چه پیامی برای چین دارد، گفت: روسیه هنجارهای بین المللی را نقض کرد و به همین دلیل تاوان کارش را با انزوای اقتصادی پس می دهد.

وی از طرف دیگر در مصاحبه ای که با شبکه بلومبرگ طی روز جمعه انجام داد گفت: ما چین را به عنوان یک قدرت بزرگ به رسمیت می شناسیم.

هاگل عنوان کرد: چین یک کشور در حال رشد و یک قدرت بزرگ اقتصادی با پتانسیل فراوان است. این عجیب نیست که یک کشور بزرگ تا حدی به دنبال تقویت نظامی خود باشد. آنچه که برای ما مهم است نیتهای چین است و این که این کشور قصد دارد با این قدرت نظامی فزاینده چه کاری انجام دهد.

هاگل قرار است ظرف چند روز آتی پس از توکیو به چین سفر کند.

ژاپن بیش از یک قرن است که از یک توافق‌نامه امنیتی پیروی می‌کند که آمریکا را متعهد می‌سازد تا زمانی که ژاپن مورد حمله قرار گرفت از این کشور دفاع کند. با این حال اگر کشتی‌ها و دیگر یگان‌های نظامی آمریکا تحت حمله قرار بگیرند، نیروهای دفاع شخصی ژاپن اجازه کمک به آن‌ها را ندارند.

تصویب سیاست دفاع شخصی جمعی سنگ بنای سیاست‌ شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای تقویت ارتش این کشور است.

سفر هاگل به ژاپن پیش از سفر برنامه‌ریزی شده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به این کشور در اواخر ماه جاری میلادی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N204146

وبگردی