آفتاب

اردوغان برگهای خود را زود رو کرد/ زمان نبرد اصلی سوریه نزدیک می شود

اردوغان برگهای خود را زود رو کرد/ زمان نبرد اصلی سوریه نزدیک می شود

بیروت – ایرنا – پایگاه اطلاع رسانی لبنانی « النشره» با تاکید به اینکه « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه برگهای برنده خود را خیلی زود رو کرد، نوشت: با شروع نبرد اصلی «ام المعارک» درشهر حلب، ترکیه ضرباتی سنگین در سوریه متحمل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، النشره در گزارشی از میدان نبرد کسب و دخالت ترکیه در این نبرد، نوشت : با وجود شرایط سخت ترکیه در داخل و خارج ، نخست وزیر این کشور توانست نتیجه یک انتخابات محلی را برخلاف همه بیش بینی ها به نفع خود پایان دهد هرچند بدون تردید رویدادهای میدان «تقسیم» استانبول بر روند این انتخابات و « فتح جدید» اردوغان اثرگذاشته است.

ادامه این گزارش به شرح زیر است:

علاوه براین رویدادها، اوضاع جاری منطقه و حوادثی که خاورمیانه شاهد آن بوده است بر این انتخابات اثر داشته است بویژه بعد از اینکه سیاست خارجی اردوغان به محض فروپاشی طرح گروه اخوان المسلمین در کشورهای تونس ، مصر و سوریه با شکست روبه رو شد.

اگر مروری بر حوادث قبل از انتخابات محلی ترکیه کنیم از جمله رویدادهای و تحولات در شمال سوریه درمی یابیم که ارتباط این رویدادها به پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه امری طبیعی بوده است زیرا اردوغان بطورعمدی تصمیم گرفت برگهایی را رو کند که او را در کانون معادلات منطقه قرار دهد.

از آنجا که بحران سوریه ازنظر جغرافیایی نزدیک ترین نقطه به ترکیه بود، بدون شک اردوغان توانست چندین برگ قدرت رو کند بویژه اینکه سوریه عرصه تحولات داغ در منطقه از میان درگیری های منطقه ای و محلی و حتی بین المللی است.

درمی بابیم حوادث سیاسی بحران سوریه با حمایت بی شمار وگسترده ترکیه ارتباط پیدا کرده است و از این رو نمی توان حوادث جاری در شهر لاذقیه سوریه به خصوص شهر ارمنی نشین کسب را از برگهای در اختیار اردوغان که از آنها برای تحکیم جایگاه خود به عنوان بازیگر منطقه ای بهره می برد جدا دانست.

حمله مخالفان ( تروریست های تکفیری) به ریف لاذقیه با حمایت لوجستیکی و نظامی مستقیم ترکیه، منجر به هوشیاری دولت سوریه شد و براین اساس تصمیم گرفت برای ایجاد ثبات در این منطقه در اسرع وقت اقدام کند.

مسایلی که از مسئولان ترک به خارج درز کرده حاکی از تلاش آنها برای یافتن زمینه ای به منظور دخالت نظامی در سوریه است و سرنگون کردن هواپیمای سوریه بر تاثیرات مثبت این رویدادها در صحنه داخلی ترکیه تأکید دارد و نشان می دهد که این رویدادها برای اردوغان بسیار مهمتر و قوی تر از دیدگاهی خواهد بود که افکارعمومی جهان نسبت به این اقدام پیدا خواهد کرد.

بنابراین نزدیک کردن دیدگاه ها میان قدرت های سیاسی و نظامی در ترکیه امری بود که اردوغان از قبل از انتخابات محلی به آن توجه داشت.

در این چارچوب، منابع النشره تاکید کرده اند نبردهایی که منطقه ریف لاذقیه این روزها شاهد آن است با اهتمام و حمایت بزرگ ترکیه صورت گرفته است، بویژه این که گروه مسلح (تروریست تکفیری) موجود در شمال سوریه اهل چچن هستند و ترکیه از این گروه در درگیری با سوریه حمایتی تاریخی کرده است.

ترکیه امروز برای تثبیت نفوذ خود در شمال سوریه بویژه حلب و ریف لاذقیه از میوه های این حمایت تاریخی از گروه های تکفیری در منطقه قفقاز بهره می برد. اما رهبری سوریه تصمیم گرفته است که به آنچه در لاذقیه می گذرد به سرعت پایان دهد. بنابراین ایجاد تحرک در نبرد حلب را با هدف در تنگنا قرار دادن ترکیه که از بحران این کشور سوء استفاده می کند، در دستور کار قرار داده است.

این منابع گفتند که ارتش سوریه با همکاری حزب الله نبرد آزادسازی لاذقیه و بویژه شهر کسب را آغاز کرده و توانسته است بلندی راهبردی 45 را از اشغال تروریست های تکفیری خارج کند و درگیری های شدید به کشته شدن «ابواحمد المغربی» سرکرده گروه «شام الاسلام» و مسئول تروریست های اعزامی از کشور مغرب و تعداد زیادی از عناصر گروه های مسلح و هدف قرار گرفتن تجمعات آنها در روستاهای القصب والزویک منجر شده است.

در همین زمان ارتش سوریه و حزب الله، با اجرای عملیاتی ناگهانی و برق آسا در شهر حلب توانستند بر پایگاه دفاع هوایی در منطقه الطعانه نزدیک شهر صنعتی حلب سیطره پیدا کنند و این عملیات راه را برای فتح کامل این شهر بعد از درگیری های سخت هموارکرد.

از این رو ضرباتی قوی که ممکن است ترکیه در سوریه بطور کامل دریافت کند، با شروع نبرد «ام المعارک» خواهد بود که انتظار می رود به تعیین سرنوشت اسقف های ربوده شده یعنی «بولس یازجی» و «یوحنا ابراهیم» منجر شود.

این دو اسقف را گروه های تکفیری تروریستی چچنی چند ماه قبل ربوده اند.

این رویداد یادآور آزاد سازی راهبه های معلولا است که در جریان نبرد القلمون و به دنبال حملات قوی حزب الله و ارتش سوریه به تروریست های تکفیری اتفاق افتاد.

بنابراین قطعی شدن سرنوشت این نبرد به دست ارتش سوریه و بدنبال آن مشخص شدن سرنوشت اسقف های مسیحی، شکستی فاحش و بزرگ برای اردوغان و از دست دادن یکی از مهمترین برگ های قدرتی است که این روزها در اختیار دارد. بخصوص بعد از اینکه رسوایی دخالت آشکار ترکیه در شهر ارمنی نشین کسب فاش شد.

موضوعی با این حساسیت که یادآور درگیری های قدیمی است، آینده اردوغان را که تلاش دارد «شماره یک و مهره سرسخت» در منطقه بماند، تهدید می کند.

النشره در پایان گزارش خود این سئوالات را مطرح کرده است، آیا اردوغان در رو کردن برگ های خود برای یک انتخابات محلی در کشورش شتاب زده عمل نکرده است و آیا در استفاده از عنصر زمان برای به درازا کشاندن بحران سوریه تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشورش موفق خواهد بود و این روند به او که تصمیم دارد رییس جمهوری آینده ترکیه باشد کمک می کند؟

خاورم ** 1324
کد N204023

وبگردی